EjendomsWatch

Sadolin & Albæk: Jagten på kontorlejemål sker online og via netværk

Annoncer i skrevne medier hører til fordums tid, når det kommer til at finde et erhvervslejemål. Anbefalinger fra netværk og onlinesøgninger er derimod fremtiden, konkluderer ny analyse fra Sadolin & Albæk.

Foto: PR

Når lejere er på udkig efter erhvervslejemål, er et telefonopkald til den lokale mægler eller gennemgang af ugeavisens annoncer ved at være fortid. Anbefalinger fra netværk og onlinesøgninger er derimod fremtiden, viser en analyse foretaget af erhvervsejendomsmægleren Sadolin & Albæk.

Analysen, der baserer sig på interview med udlejningsansvarlige fra 400 private virksomheder i Region Hovedstaden, viser at lejere foretrækker netværk og onlinesøgninger over mere traditionelle informationskilder som annoncering i skrevne medier og mæglerkontakt, når de er på udkig efter erhvervslejemål.

Ifølge Andreas Brandt, seniorkonsulent i Sadolin & Albæk, er det samfundets øget digitalisering, der er skyld i kundernes ændrede købsadfærd.

"Den nye købsadfærd påvirker ikke alene detailhandlen, men også traditionelt statiske markeder som kontorudlejningsmarkedet, hvor nye parametre, value drivers, påvirker lejernes valg af lokaler," skriver Andreas Brandt i analysen.

Den viser desuden, at det i overvejende grad er små virksomheder med to til 19 ansatte, der anvender netværket som den foretrukne researchmetode. Samtidig bruger små og mellemstore virksomheder med mellem tyve og halvtreds ansatte i væsentlig grad også onlinesøgemaskiner.

Tillid vinder over pris

Sadolin & Albæk har samtidig kortlagt nogle af de parametre, der afgør lejernes valg af lejemål, og her viser analysen, at indeklima er mest afgørende efterfulgt af tillid til udlejer og pris. Lidt overraskende er det ifølge Andreas Brandt, at tillid vinder over pris.

"Tidligere har lejernes efterspørgsel været præget af stor fokus på pris, beliggenhed og størrelse, men den moderne kontorlejer har i dag væsentlige flere value drivers, som har betydning for valget af et nyt lejemål," skriver han i analysen.

De adspurgte virksomheder bruger i gennemsnit 26 uger på at finde et nyt lejemål, men over 60 pct. af de små virksomheder bruger mindre end 12 uger, mens tallet er over 40 pct. for de mellemstore virksomheder. Omvendt bruger virksomheder med mere end 100 ansatte markant længere tid på at afdække markedet, fremgår det.

Erhvervsmægler i millionsatsning på udlejning via big data

 

Mere fra EjendomsWatch

Nye kræfter polstrer investeringsplatform til udlandseventyr

Nyt ejerskab hos digital investeringsplatform vil fordoble volumen og føre konceptet ud over Danmarks grænser. Tidligere Børsen-direktør skal booste kommerciel strategi og være med til at vise, "at The Many ikke bare er en god idé, men også kan blive en forretningsmæssig succes," som han siger til EjendomsWatch.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier