Nyt digitalt værktøj vil tage livet af ineffektivt advokatarbejde

Virksomheden Estaid vil med nyt digitalt værktøj optimere ejendomsadvokaters arbejde med gamle servitutter på ejendomme. Formand for danske boligadvokater kalder det noget, som ”branchen virkelig har brug for.”
Mikkel Højland (tv.) og Søren Nielsen er makkerparret, som har stiftet Estaid. Søren Nielsen er virksomhedens adm. direktør. | Foto: PR / Estaid
Mikkel Højland (tv.) og Søren Nielsen er makkerparret, som har stiftet Estaid. Søren Nielsen er virksomhedens adm. direktør. | Foto: PR / Estaid

Advokater, der arbejder med fast ejendom, bruger ”alt for mange timer” på at lokalisere og håndtere servitutter, der eksempelvis slår fast i hvilke materialer, der må bygges eller om bestemte træer ikke må fældes.

Det vil datafirmaet Estaid gøre noget ved med et nyt digitaliseringsværktøj, Servitutfinder, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

”Det er et problem, at advokater ikke har haft mulighed for at finde frem til relevante servitutter på en tidssvarende måde. Det er ineffektivt og har fastholdt hele branchen i analoge og repetitive arbejdsprocesser,” udtaler Anders Friis, partner og advokat i Accura.

Ifølge meddelelsen er det både Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Accura, DLA Piper, Gangsted og Dreyers Fond som støtter op om Servitutfinder. Sidstnævnte har været med til at udvikle værktøjet.

”Det er helt afgørende, at advokatbranchen kan søge den nødvendige information på fordelagtige vilkår, og Servitutfinder er et værktøj, som branchen virkelig har brug for. Tilbagemeldingerne fra vores medlemmer er rigtig gode,” lyder det fra Niels Erlandsen formand for Danske Boligadvokater.

Hjælper sig selv

Estaid har udarbejdet det digitale værktøj, og så skal ejendomsadvokaterne udføre det resterende arbejde.

”Vi har lavet værktøjet, der gør det muligt at finde, markere og gemme servitutters placering i akterne, men det er alle de dygtige mennesker i branchen, der rent faktisk skal markere servitutterne i akterne. Når de gør det, hjælper de sig selv, og de hjælper branchen i sin helhed,” udtaler Søren Nielsen, adm. direktør og medstifter af Estaid.

Han uddyber, at når en servitut bliver markeret og gemt, ligger den i databasen til næste gang, den skal bruges.

”Det her er noget, advokater gør på daglig basis. De gør det hver for sig, men med denne løsning vil de spare mange timer på ikke at skulle lede i lange akter for at finde en specifik servitut igen og igen.”

”Servitutfinder effektiviserer branchen på noget, der ikke er et konkurrenceparameter, og det er svært ikke at være begejstret for det,” uddyber Paul Mollerup adm. direktør i Danske Advokater.

Servitutfinder trækker akterne fra Tinglysningen og skal digitalisere akter tilbage til september 2009.

Iværksætter vil samle ejendomsdata: ”Har set med egne øjne hvor lang tid folk bruger”

Endnu en platform for ejendomsdata ser dagens lys

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også