MT Højgaard lander kontrakt på 140 mio. kr.

Entreprenørkoncernen skal opføre ny færgeterminal til Molslinjen i Aarhus, hvor bymidten fra 2020 bliver aflastet for trafik, når nye kajer og moler står klar i byens østhavn i stedet.
Molslinien anløber fra 2020 Aarhus i byens østhavn, så bymidten aflastes for trafik. | Foto: PR.
Molslinien anløber fra 2020 Aarhus i byens østhavn, så bymidten aflastes for trafik. | Foto: PR.

Det bliver entreprenørkoncernen MT Højgaard, der har vundet opgaven på at opføre en ny færgeterminal til Molslinjen i Aarhus, oplyser virksomheden.

Aarhus Havn og MT Højgaard har således underskrevet en kontrakt, der tildeler MT Højgaard hovedentreprisekontrakten på kajer og moler med en kontraktsum på 140 mio. kr., fremgår det.

"Vi er glade for, at vi om ca. 2 år kan tilbyde Molslinjen en helt ny færgeterminal og samtidig bidrage til, at trafikken i midtbyen bliver reduceret. Vi er selv i gang med en plan for opgradering af Østhavnsvej, så færgetrafikken kan afvikles flydende på havneområdet," siger havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen i meddelelsen.

MT Højgaards entreprise omfatter etablering af kajer, fundamenter for ramper, bundsikring i færgelejerne, moler, stenkastninger, uddybning og opfyld. Desuden skal Molslinjen og Aarhus Havn sideløbende opføre terminalbygning, værksted, ramper, terminalbelægning og tilkørselsveje.

"Det er et rigtig spændende projekt, som vil få stor betydning for infrastrukturen i Aarhus, og som vi glæder os til at gå i gang med. De sidste par år har vi stået for flere havneprojekter, blandt andet ombygningen af færgelejer i E-ferry-projektet på Sydfyn, Ærø og Als, Ballen færgehavn på Samsø samt renovering af Aabenraa Havn," siger Jimmy Laursen, afdelingschef i MT Højgaard, i meddelelsen.

Færgeterminalen skal primært anvendes af Molslinjen, og flytningen til Østhavnen vil betyde, at færgelejerne og især opmarcharealerne bliver placeret mere hensigtsmæssigt end de nuværende, så det bliver lettere og hurtigere at tømme og fylde færgerne, lyder det.

Desuden betyder placeringen yderst på Østhavnen, at færgetrafikken sker i god afstand til resten af byen, og at trafikken kan ledes udenom midtbyen.

Rambøll er bygherrerådgiver og vil sammen med Aarhus Havns egne ingeniører udføre tilsyn med projektet. Arbejdet forventes at gå i gang i august 2018 og afleveres i foråret 2020, oplyser MT Højgaard.

Patrizia køber ejendomsprojekt med boliger og erhverv i Aarhus

MT Højgaard vinder trecifret millionkontrakt i Aarhus

DSB og MT Højgaard bag nyt milliardprojekt i Aarhus 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også