Aarhus' nye rekreative byrum rykker et skridt nærmere

Det bliver et arkitektteam ledet af Transform, der i konkurrence med oprindeligt 25 andre forslag vinder konkurrencen om, hvordan Aarhus' pendant til New Yorks nedlagte højbane, Kulkransporet, skal udformes. Det skal skabe sammenhæng mellem midtby og sydhavn, siger rådmand.
Foto: PR-visualisering: Transform
Foto: PR-visualisering: Transform

Ikke-aarhusianere kan begynde her: Kulkransporet. Kul-kran-sporet.

Den forlængst nedlagte transportvej for kul til gasværket i landets næststørste by vil over de kommende år genopstå som et vigtigt bindeled mellem midtbyen og byens sydhavn, og nu har Aarhus Kommune efter en konkurrence med i alt 26 projektforslag fundet ud af, at forslaget fra arkitektfirmaet Transform vinder.

"Fremtidens Kulkranspor bliver en hybrid mellem et byrum og en stiforbindelse, der forener byen tværs over Spanien. Alt sammen udført i et industrielt design, der taler direkte ind i Sydhavnskvarterets profil som erhvervsområde," skriver Aarhus Kommune i en pressemeddelelse.

På sporets brodæk skabes flere opholdspladser, der giver mulighed for pauser undervejs. Dertil udbygges sporet med tårne, som giver mulighed for byliv med funktioner som eksempelvis vinterhave, trampoliner, klatrenet og rutsjebaner, fremgår det.

"Sporet knytter de kommende byggerier i Sydhavnskvarteret sammen på flere niveauer. Erhverv, byliv og social mangfoldighed får gode vækstmuligheder og et godt grundlag for at berige hinanden omkring det nye stærke og revitaliserede Kulturspor," siger Bünyamin Simsek, teknik- og miljørådmand i Aarhus Kommune, i meddelelsen.

Udover Transform er Dissing + Weitling, Lendager Group, Vega Landskab og Søren Jensen med som underrådgivere.

Aarhus efterlyser gode ideer til 30.000 kvm gammelt industriområde

Nyt Danske Bank-domicil i broget kvarter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også