Budgettet skrider under letbane omkring hovedstaden

Ny risikovurdering viser, at Hovedstadens Letbane, der skal køre fra Lyngby til Ishøj, kan blive 10-15 procent dyrere end hidtil budgetteret.
Byudviklingen omkring hovedstaden får et boost, når letbanen efter planen åbner i 2025. | Foto: Hovedstadens Letbane/PR
Byudviklingen omkring hovedstaden får et boost, når letbanen efter planen åbner i 2025. | Foto: Hovedstadens Letbane/PR
AF RITZAU

Hovedstadens Letbane tror ikke på, at projektets budget er nok til at få det i mål.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Hovedstadens Letbane tirsdag.

”Derfor vurderer Hovedstadens Letbane nu, at det ikke er sandsynligt, at byggeriet kan færdiggøres med det nuværende anlægsbudget,” skriver selskabet.

Hovedstadens Letbane, der skal køre fra Lundtofte Station ved Lyngby i nord til Ishøj Station i syd, har et anlægsbudget på 8,2 milliarder kroner. Letbanen forventes at åbne i 2025.

Årsagen til overskridelsen er ifølge pressemeddelelsen, at diverse forsyningskæder og leverancer har været forsinket og fordyret på grund af corona og Ruslands invasion af Ukraine.

”Det ses i form af mangel på kvalificeret arbejdskraft samt stigende priser på råvarer, komponenter og jorddeponering. De store globale udfordringer har eskaleret projektets medfødte kompleksitet,” lyder det.

Det skal nu undersøge præcis, hvor meget budgettet forventes overskredet. Men Hovedstadens Letbane har opskrevet sin risikovurdering svarende til en forøgelse på 10 til 15 procent af anlægsbudgettet.

Det vil i så fald betyde, at anlægsbudgettet kan stige med 820 millioner og op til 1,2 milliarder kroner.

Ifølge direktør i Hovedstadens Letbane Erik Skotting er den opjusterede risikovurdering en måde at varsle, at det bedste gæt nu er, at budgettet ikke holder.

”Nu har vi nogle erfaringer fra tidligere. Det har vi brugt til sige: Hvad er det, vi kan se ind i fremtidigt? Derfor har vi lavet en opdateret risikovurdering,” siger han.

”Når man laver en risikovurdering, er det ikke et udtryk for, at pengene er disponeret. Det er et spørgsmål om, at man får taget stilling til de risici, der er med henblik på at få det gjort færdigt.”

Præcis hvad vil koste at blive færdig, kan Erik Skotting ikke svare på. Det vil kræve et analysearbejde, der bliver færdig i det nye år.

Herefter bliver det fremlagt for projektets ejerkreds, som består af Region Hovedstaden og 11 kommuner i Københavns omegn.

Men alene den aktuelle opjustering betyder, at ejerkredsen kan indstille sig på, at der bliver brug for flere penge, forklarer Erik Skotting.

”Vi vurderer, at det er urealistisk at gennemføre projektet, uden at anlægsbudgettet bliver forøget,” siger direktøren.

Hovedstadens Letbane skal være en 28 kilometer lang letbane fra Lyngby til Ishøj vest for København. Den skal have 29 stationer. Seks af dem bliver ved S-tog-stationer.

Anlægsarbejdet begyndte i 2019, og letbanen ventes at åbne i 2025. Selskabets bestyrelse er udpeget af de 11 kommuner og Region Hovedstaden.

Planen er ifølge Hovedstadens Letbanes hjemmeside, at selskabet skal have tilbagebetalt sin gæld for anlægget af letbanen i 2059. Det skal ske, ved at de 11 kommuner og regionen hvert år betaler et beløb til Hovedbanens Letbane.

Ny metrodirektør vil skabe rammerne for det gode liv i København

Amerikanske Invesco investerer i 14.000 kvm boligprojekt på Vestegnen

250 nye boliger og nyt bykvarter på vej i Glostrup

Casa køber 50.000 kvm grund i Storkøbenhavn og vil udvikle ny bydel

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også