Politiker vil bruge kommunale penge på at overdække motorvej for at byudvikle

Venstres gruppeformand på rådhuset i København vil åbne kommunekassen for at finansiere en overdækning af en del af Øresundsmotorvejen.
Danmarks bedst beliggende vejkryds er området ved Ørestad station blevet kaldt med både motorvej, metro og togstation tæt på. | Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix
Danmarks bedst beliggende vejkryds er området ved Ørestad station blevet kaldt med både motorvej, metro og togstation tæt på. | Foto: Aleksander Klug/Ritzau Scanpix

I oktober fik Venstres gruppeformand i Københavns Kommune Jens-Kristian Lütken opbakning til en undersøgelse af at overdække den del af Øresundsmotorvejen, der skærer igennem den københavnske bydel Ørestad.

Til Berlingske fortæller gruppeformanden nu, at han og Venstre er klar til at åbne kommunekassen for at føre projektet ud i livet.

"Vi vil godt bruge midler på det her. Det handler om byudvikling," siger Jens-Kristian Lütken til avisen og henviser til, at kommunen kan tjene penge ved at sælge arealerne ovenpå motorvejen.

Udover at være det, formanden beskriver som et "ar", bidrager motorvejen til støjforurening, og derfor mener gruppeformanden også, at der kan findes midler fra infrastrukturaftalens pulje til at bekæmpe trafikstøj eller fra puljen på 630 mio. kr. til en udvidelse af Øresundsmotorvejen.

Undersøgelsen skal dog først finde en løsning på, hvordan en overdækning kan ske i praksis, da det er staten i form af Sund & Bælt og ikke kommunen, der ejer motorvejen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch.)

Kommune vil rive nyindkøbte bygninger ned og skabe "attraktivt bykvarter"

Nævn afviser klager over byggeri på Amager Fælled

Nrep og Karen Mosbech med ny satsning: Vil uddanne branchen til at etablere hele bydele 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også