Coronaramt By & Havn går frem på bunden

Udviklingsselskabet har haft resultatfremgang i 2020 trods faldende omsætning. Coronakrisen ramte flere forretningsområder, men man fastholdt milliardsalg af byggeretter, lyder det fra formand.
"Årets resultat viser, at By & Havn kan levere gode resultater på trods af vanskelige omstændigheder," udtaler Pia Gjellerup, formand for By & Havn. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix
"Årets resultat viser, at By & Havn kan levere gode resultater på trods af vanskelige omstændigheder," udtaler Pia Gjellerup, formand for By & Havn. | Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Københavns Kommunes udviklingsselskab By & Havn har løftet bundlinjen fra 230 mio. kr. i 2019 til 595 mio. kr. i 2020. Det viser det netop fremlagte årsregnskab.

Det sker på trods af et covid-19-betinget tab på ca. 50 mio. kr., en omsætning der falder fra 539 mio. kr. til 360 mio. kr., og en overskudsgraden der mere end halveres, fra 40 procent til 19 procent. Til gengæld trækker kapitalandele i andre selskaber resultatet op.

"Årets resultat viser, at By & Havn kan levere gode resultater på trods af vanskelige omstændigheder," udtaler Pia Gjellerup, formand for By & Havn, i en pressemeddelelse.

"Covid-19-pandemien ramte både forretningsområderne Parkering og Havnedrift, men heldigvis har de københavnske byggepladser arbejdet på højtryk i hele perioden og leveret jord til vores deponi i Nordhavn, og så har der været stor interesse for at købe byggeretter i vores områder," fortsætter hun.

Indtægterne fra salg af byggeretter ligger for fjerde år i træk over 1 mia. kr., idet det lander på knap 1,2 mia. kr. i 2020. Også i 2021 forventer man et salg over 1 mia. kr.

Gælden blev også nedbragt som følge af det positive resultat. Ved udgangen af 2020 udgør den nominelle gæld 12,4 mia. kr., hvilket er en nedgang på 430 mio. kr. sammenlignet med 2019.

Efter fem års nedbringelse af gælden forventes den dog at stige i de kommende år som følge af betalinger til Nordhavnstunnellen og store investeringer i byggemodning, parkeringsanlæg og en kommende containerterminal i Nordhavn.

Egenkapitalen lander på -2,95 mia. kr., hvilket er en forbedring på godt 100 mio. kr. I egenkapitalen er indregnet det bidrag fra By & Havn til etablering af Sydhavnsmetroen på 483 mio. kr., som ejerne tog beslutning om i 2020.

Pensionskasse køber grund til milliardbyggeri af By & Havn

By & Havn-chef tilfreds trods tilbagegang og usikkert andet halvår 

By & Havn trues af krav på 900 mio. kr.

By & Havn-selskab varsler 55 fyringer

By & Havn tilfreds med 2019 – ser mørkere skyer over 2020 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også