EU-Domstol skrotter godkendelse af Femern-finansiering

EU-Domstolen annullerer EU-Kommissionens godkendelse af finansiering til Femern-forbindelsen. Den er ikke undersøgt grundigt nok, hedder det i dom. Selskabet bag forbindelsen var forberedt på EU-dom, lyder det fra direktør. (Opdateret.)
EU-Domstolen annulerer EU-Kommunsionens godkendelse af finansiering til Femern-forbindelsen. | Foto: Ritzau Scanpix/David Leth Williams.
EU-Domstolen annulerer EU-Kommunsionens godkendelse af finansiering til Femern-forbindelsen. | Foto: Ritzau Scanpix/David Leth Williams.
Af Ritzau

(Opdateret 13. december kl. 13.45 med kommentar fra Femern A/S.)

EU-Kommissionens vurdering af mulig ulovlig statsstøtte til Femern-forbindelsen er i bedste fald "utilstrækkelig" og "unøjagtig". 

Det slår EU-Domstolen torsdag fast. Den annullerer kommissionens godkendelse af finansieringen, som ifølge to færgeselskaber er ulovlig. 

"Kommissionen har således tilsidesat sin forpligtelse til at indlede den formelle undersøgelsesprocedure," hedder det i en skrivelse fra domstolen. 

Desuden fremgår det, at Kommissionen ikke kunne erklære de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse. 

"Kommissionen har således begået en retlig fejl og udøvet et åbenbart urigtigt skøn," skriver domstolen. 

Den danske stat yder støtte til planlægning, opførelse og drift af den faste forbindelse.

Scandlines og Stena Line, der driver færgeforbindelser til Tyskland fra henholdsvis Danmark og Sverige, har klaget over en lang række forhold. 

EU-Kommissionen har tidligere godkendt hele støttemodellen. Den har konkluderet, at der ikke er tale om statsstøtte. Men det er forkert, mener færgeselskaberne. 

Kommissionen har desuden ifølge Scandlines og Stena Line begået fejl i forskellige vurderinger. 

Blandt andet har projektet ifølge klagerne ikke "fælleseuropæisk interesse", og Kommissionen har svigtet krav om en ordentlig undersøgelsesprocedure.

Femern A/S var forberedt på EU-dom

Femern A/S, der er selskabet bag den faste forbindelse til 52,6 mia. kr., er forberedt på et for selskabet dårligt udfald fra domstolen i Luxembourg.

Selskabet har lånt milliarder af kroner, så finansieringen er sikret, har direktør Claus Baunkjær forsikret over for regionalavisen Folketidende i sidste uge.

I en skriftlig kommentar til Ritzau, udtaler Allan Christensen, finansdirektør i Femern A/S, at man ikke mener, at de annullerede statsgarantier vil få økonomiske konsekvenser.

"Vi forventer ikke at have behov for at tage yderligere initiativer frem mod en ny godkendelse. Vi har forberedt os på de mulige udfald af dommen og sikret os adgang til den fornødne likviditet til fordelagtige låneomkostninger," skriver han.

Aftalen om en fast Østersø-forbindelse går ti år tilbage. Den blev underskrevet af Danmark og Tyskland i september 2008.

Byggeriet af tunnelen mellem Rødbyhavn og Puttgarden begynder efter planen i 2020. Den 19 kilometer lange sænketunnel skal stå færdig i 2028.

Ny EU-dom på vej: Danmarks største anlægsprojekt kan miste finansielt sikkerhedsnet

Femern forlænger nøglekontrakt med entreprenør

Femern-forbindelsen får medvind i Tyskland

Ny Femern-forsinkelse skaber politisk røre 

Femern-projektet løber ind i ny forsinkelse 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også