DSB puster nyt liv i gamle stationer

Det skal være slut med gabende tomme stationsbygninger. Derfor arbejder DSB målrettet på at finde lejere til de tomme lokaler, der kan være til gavn for togpassagererne i form af for eksempel butikker og caféer.
Nørrebro Station i København er en af de stationer, der ifølge DSB Ejendomme bliver mere kommercielt interessant på grund af den nye metroring i hovedstaden. | Foto: Ritzau Scanpix/Nils Meilvang.
Nørrebro Station i København er en af de stationer, der ifølge DSB Ejendomme bliver mere kommercielt interessant på grund af den nye metroring i hovedstaden. | Foto: Ritzau Scanpix/Nils Meilvang.

Stationsbygninger landet over har stået tomme, men det arbejder DSB ihærdigt på at lave om på ved at få nye lejere ind i de mange lukkede billetsalgsbutikker og kiosker.

De foretrukne lejere er butikker og caféer, men nogle steder rykker kontorer ind i stationsbygningerne, skriver erhvervsavisen Erhverv København.

En tom station er både kedelig, men også en økonomisk klods om benet med udgifter og vedligeholdelse, lyder det fra Jes Transbøl, direktør for DSB Ejendomme, der mener, at man ved at skabe mere liv samtidig skaber mere tryghed for passagererne. Og så er udlejninger lig med indtægter for DSB.

"Projektet har været i gang flere år, men vi skruede op for aktivitetsniveauet, da jeg begyndte i 2014. Vi vil gerne tilbyde passagererne så god en oplevelse som muligt, så vi vil helst udleje de tomme lokaler til noget, som er relevant for kunderne på rejsen, for eksempel en brødbutik, kiosk eller servicefunktion. Nogle steder kan det imidlertid være svært, og så forsøger vi at skabe liv ved for eksempel at udleje til kontorer," siger Jes Transbøl til Erhverv København.

De seneste år har DSB især haft fokus på stationer på S-togsnettet og Kystbanen i Storkøbenhavn og Nordsjælland. De fleste steder er projekterne enten gennemført eller ved at blive det, og den kommende metroring i hovedstaden øger kun potentialet yderligere, fortæller Jes Transbøl.

Han peger for eksempel på, at en station som Nørrebro Station på Nørrebro i København bliver mere interessant fra et kommercielt synspunkt, fordi den med den nye metroring bliver et knudepunkt mellem S-tog og metro og får 13.300 flere daglige rejsende.

Københavns Hovedbanegård får ifølge Jes Transbøl op mod 60.000 ekstra rejsende, så her forsøger man at flytte interne DSB-funktioner for at frigøre areal til flere butikker.

Ejendomsdirektøren kan ifølge Erhverv København ikke sætte tal på investeringerne, men han mener ikke, at DSB overinvesterer med satsningen på at tiltrække detailhandel.

I 2015 udskrev DSB i samarbejde med erhvervsmægleren Colliers International en idékonkurrence og igangsatte siden projektet Nyt Liv på Stationerne med fokus på de mange stationsbygninger i provinsen.

Studerende får mulighed for at flytte ind hos DSB

DSB rømmer værksteder i København og giver plads for byudvikling

DSB og MT Højgaard bag nyt milliardprojekt i Aarhus

DSB sparker liv i tomme stationsbygninger 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også