Matas-chef: Normal-kædens fremmarch er gået i stå

Matas-kæden øgede omsætningen i seneste regnskabsår og vil investere 90-100 mio. i indeværende år.
Foto: MIK ESKESTAD
Foto: MIK ESKESTAD
AF RITZAU FINANS OG JØRGEN BENDSEN

Matas er blevet bedre til at fortælle kunderne, at priserne hos materialistkæden rent faktisk er konkurrencedygtige. Det siger Terje List, der er adm. direktør i Matas, i forbindelse med, at regnskabet for fjerde kvartal 2016/17 er offentliggjort.

"Vi har simpelthen ændret vores priskommunikation overfor kunderne. Vi har understreget, at vi har konkurrencedygtige priser i forhold til vores konkurrenter som supermarkeder og kæden Normal," siger Terje List til Ritzau Finans.

"Det har gjort kunderne mere trygge. Især i en periode, hvor der har været hype omkring nye koncepter, der har ekspanderet. Så gælder det om at have en megafon, der kan høres," siger direktøren.

Og det er især kæden Normal, der hentydes til. Kæden åbnede sin første butik i Silkeborg i april 2013 og har i dag mere end 75 butikker rundt omkring i Danmark. Men ifølge Terje List er farten på antallet af butiksåbninger ikke i samme kadence som tidligere.

"Vi så, at Normal åbnede mange butikker i 2016, men det er stort set gået i stå siden november sidste år. Måske har markedet fundet sit mætningspunkt," siger Matas-direktøren.

Matas dækker omkring 40 pct. af markedet for produkter inden for skønhed og personlig pleje. Den sammenlignelige vækst i omsætningen - den såkaldte like-for-like-vækst - endte i fjerde kvartal på 2,5 pct. mod et fald på 1,3 pct. i fjerde kvartal sidste år.

Ramte nedjusterede forventninger

I det kommende regnskabsår venter Matas en like-for-like-vækst på 1-3 pct. samt en ebita-margin på et højere niveau end for regnskabsåret 2016/17. Samtidig varsles investeringer på 90-100 mio. kr., eksklusive overtagelse af butikker.

Forventningerne til det netop overståede regnskabsår lød på en omsætningsvækst på 0-2 pct. samt en ebita-margin på cirka 16 pct. Her ramte Matas i mål, da væksten i omsætningen endte på 1,3 pct. og marginen endte på 15,9 pct.

Matas måtte nedjustere en gang i det netop overståede regnskabsår. Det skete i forbindelse med halvårsregnskabet. I starten af året lød forventningen på en like-for-like vækst på 1 til 3 pct. og en ebita-margin i underkanten af 17 pct.

Fordele af mange butikker

Terje List siger også, at Matas har en fordel i forhold til salg på nettet, hvor kunderne kan finde mange af de varer, som Matas har i butikkerne. Matas har dog en stor fordel, som andre ikke har, påpeger direktøren:

"Vi har hos os både netbutikken og den fysiske butik. Hos os kan man afhente, bytte og bestille i butikken. Vi har en fintmasket koncern - og uanset hvor vores kunder sidder, kan man forholdsvis let komme ned i en butik og eksempelvis bytte en vare, som ikke levede op til forventningerne," siger Terje List.

Matas vil senest ved udgangen af januar næste år være ejer af alle Matas-butikkerne. Efter 68 år med selvstændige butiksejere lukkes det kapital - hvis man lige ser bort fra den Matas-butik, der ligger i Grønland.

At kæden bliver 100 pct. ejet af Matas skyldes, at man ønsker at blive mere konkurrencedygtige - og at kunne lave større investeringer i digitalisering og butikskoncepter. Det har ifølge Terje List stillet krav om en centraliserede ejerstruktur.

Normal-kæden fortsætter med butiksåbninger

Matas leverer vækst i vigtigt kvartal

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også