Sporet er lagt for Jernbanebyen: Forventer byggestart næste år

Teknik- og miljøudvalg skal nu behandle lokalplanforslag for ”det sidste store udviklingsområde i den centrale del af København.” Borgmester glæder sig over graden af borgerinddragelse.
Det forventes, at Jernbanebyen bliver hjem for omkring 9000 borgere og vil skabe omtrent 4000 nye arbejdspladser. Byen skal udvikle sig på hver sin side af metroens rangerarealer og vendesløjfe midt i illustrationen. PR-illustration: Cobe
Det forventes, at Jernbanebyen bliver hjem for omkring 9000 borgere og vil skabe omtrent 4000 nye arbejdspladser. Byen skal udvikle sig på hver sin side af metroens rangerarealer og vendesløjfe midt i illustrationen. PR-illustration: Cobe

Første spadestik til Jernbanebyen forventes at blive taget i det kommende år, efter at lokalplanen for den 365.000 kvm store bydel midt i hovedstaden nu er sendt til politisk behandling af Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Det skriver parterne bag det markante bydelsprojekt i en pressemeddelelse.

Jernbanebyen er placeret mellem Vasbygade, Enghavevej og Ingerslevsgade, og bag det kommende københavnerkvarter står nogle af branchens tunge aktører i form af DSB Ejendomsudvikling, Freja Ejendomme, Nrep, Novo Holdings og Industriens Pension.

Hos førstnævnte glæder man sig over, at rammerne for bydelen er faldet på plads.

”Nu håber vi, at politikerne på Københavns Rådhus vil se positivt på den lokalplan, der er lagt frem, så vi kan komme i gang med at bygge en levende bydel efter grønne principper til glæde for tusindvis af københavnere,” siger Søren Beck-Heede, adm. direktør i DSB Ejendomsudvikling.

Københavnere med på råd

Fra politisk side lægges der bl.a. vægt på vigtigheden af borgerinddragelse.

”Jernbanebyen er det sidste store udviklingsområde i den centrale del af København, og derfor har det været vigtigt for mig at få københavnerne med til at formulere visionerne for den nye bydel,” siger teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).

”Vi har som noget nyt spurgt unge københavnere til deres ideer og forslag, og det betyder meget, at disse kan aflæses i lokalplanen. Nu ser jeg frem til at læse de høringssvar, der kommer ind og til at arbejde videre med at skabe en ny bydel med fokus på grønne og bæredygtige principper, som flugter med københavnernes ønsker.” 

Sådan vil området ved Skydebrograven og en kommende offentlig skole i Jernbanebyen se ud, hvis det står til parterne bag bydelen i det centrale København. | Foto: PR-visualisering / Cobe
Sådan vil området ved Skydebrograven og en kommende offentlig skole i Jernbanebyen se ud, hvis det står til parterne bag bydelen i det centrale København. | Foto: PR-visualisering / Cobe

Investeringsdirektør hos Nrep Martin Schultz Nielsen fokuserer på, at Jernbanebyen får ”lidt mere end fire gange så mange grønne kvadratmeter per indbygger som for eksempel Vesterbro,” mens Christina Jørgensen, topchef hos Freja Ejendomme, peger på, at man ”bevarer og transformerer langt størstedelen af de eksisterende bygninger.”

Når kommunens Teknik- og Miljøudvalg har behandlet lokalplanforslaget, sendes det videre til Økonomiudvalget og Borgerrepræsentationen, hvorefter den står på otte ugers offentlig høring.

Lokalplanen for Jernbanebyen bygger på tegnestuen Cobes helhedsplan for området, som så dagens lys i forbindelse med en arkitektkonkurrence i 2020.

Den indgåede aftale fra sidste år indebærer, at DSB kommer til at eje halvdelen af et kommende joint venture-selskab, mens Novo Holdings, Industriens Pension og Nrep hver især står med 16,7 pct. Freja Ejendomme er med i projektet, indtil lokalplanen er vedtaget.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår