Blue Capital sælger for en kvart milliard i afdæmpet transaktionsmarked

Med sjette projekt solgt og syvende projekt udbudt krydser butiksejendomsudbyderen Blue Capital en salgsværdi på 250 mio. kr. Der er fortsat vej op til sidste års samlede salg for knap 400 mio. kr.
Blue Capital med adm. direktør Martin Kibsgaard Jensen i spidsen kom ud af 2022 med et overskud efter skat på 15,4 mio. kr. | Foto: PR / Blue Capital
Blue Capital med adm. direktør Martin Kibsgaard Jensen i spidsen kom ud af 2022 med et overskud efter skat på 15,4 mio. kr. | Foto: PR / Blue Capital

Den Aarhus-baserede udbyder Blue Capital melder udsolgt på årets sjette projekt med butiksejendomme. 

Projektet blev solgt for 26 mio. kr. og omfatter knap 1700 kvadratmeter i Hobro, fordelt på en moderniseret Netto-butik og et apotek. Det skriver den 13 år gamle projektudbyder i en pressemeddelelse.

Dermed har Blue Capital i år solgt for 228 mio. kr., og inklusive et syvende projekt, som netop er udbudt i Vejle, er den samlede salgsværdi på 256 mio. kr.

Det er lykkedes selskabet at gennemføre handler i et afdæmpet marked, fordi at flere private investorer har fået øjnene op for erhvervsejendomme som supplement til aktier og obligationer, mener adm. direktør hos Blue Capital, Martin Kibsgaard Jensen.

”Investorerne træder ind i færdige ejendomsprojekter med stabile lejeindtægter, som endda stiger i takt med priserne og derfor beskytter investorerne mod inflation,” udtaler han.

Siden 2010 har Blue Capital udbudt knap 100 ejendomme med en samlet værdi over 3 mia. kr. Projekterne bliver udbudt som såkaldte kommanditselskaber eller K/S’er, hvor op til ti investorer går sammen.

Flere af ejendomsprojekterne har et lavt energiforbrug og klimaaftryk, dermed kan de finansieres med grønne obligationer, fortæller direktøren.

”Det sikrer investorerne en lidt mere favorabel finansiering end traditionelle realkreditlån, fordi banker og pensionsselskaber er forpligtede til at have et vist udlån til grønne investeringer. Ved projekterne nyder lejerne godt af lavt energiforbrug, og det styrker ejendommenes værdi på længere sigt,” lyder det fra Martin Kibsgaard Jensen.

Sidste år blev der solgt i alt 11 ejendomsprojekter med en samlet værdi på knap 400 mio. kr. Blandt Blue Capitals samarbejdspartnere er dagligvarekoncerner som Coop med Superbrugsen og 365, Rema1000 og Netto, fastfoodkæderne som Burger King og Sunset Boulevard samt storbutikker som Elgiganten, Jem & Fix, Jysk og T. Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også