EjendomsWatch

Storcentre møder flere opsigelser fra lejere – men manglende solskin har hjulpet på salget

Der har været lidt flere opsigelser af lejemål end sædvanligt i flere af de danske storcentre, som dog har været hjulpet på vej af et dansk sommervejr, der mest har indbudt til indendørs aktiviteter. Sådan lyder det fra flere centerejere, som EjendomsWatch har talt med.

"Jeg havde frygtet flere konkurser og forudset, at genåbningen kun ville give os 50 pct. af flowet tilbage, men vi kom hurtigt op på 90 pct. og nu over 100, så det er gået langt over min forventning," siger adm. direktør Jesper Andreasen fra Rødovre Centrum. Foto: Janus Engel / Ritzau Scanpix

Både i Rødovre Centrum og hos butikscenterejeren Dades har man haft flere opsigelser af lejemål i perioden, hvor covid-19 har raset, end i samme periode sidste år. Men ifølge begge aktører er der tale om en relativt overskuelig stigning, og samtidig har det blandede sommervejr været med til at sende kundestrømmen op i et niveau på linje med samme periode sidste år.

Sådan lyder det over for EjendomsWatch fra de to aktører.

Hos Dades, som ejer 13 butikscentre inklusive Spinderiet i Valby, Waves i Greve og Mega Syd i Østjylland, har man ifølge adm. direktør Boris Nørgaard Kjeldsen fået en håndfuld flere opsigelser end den tilsvarende periode sidste år. At tallet ikke er højere, forklarer han bl.a. med den statslige støtte til lejerne i form af lønkompensation.

Og i Rødovre Centrum har krisen kostet syv lejemål blandt centrets 160 butikker. Til gengæld er kundestrømmen røget over indeks 100, fortæller adm. direktør Jesper Andreasen, som er en del af ejerkredsen bag centret. Han og kollegaen fra Dades forklarer især fremgangen med det blandede sommervejr.

Selvom der er lidt flere opsigelser end normalt, er centerchefen i Rødovre ikke bekymret.

"Opsigelserne har haft gode lokationer og har ikke været særligt store, så det bør ikke give anledning til problemer for os," siger han og fortsætter:

"Jeg havde frygtet flere konkurser og forudset, at genåbningen kun ville give os 50 pct. af flowet tilbage, men vi kom hurtigt op på 90 pct. og nu over 100, så det er gået langt over min forventning."

Ikke alle blev kompenseret

Rødovre Centrum valgte ligesom mange af kollegerne at give lejerne henstand, da nedlukningen som følge af covid-19 blev en realitet i marts.

Hen ad vejen har nogle lejere fået kompensation fra staten, mens andre endnu venter eller har fået afslag, hvis de har været del af en kæde, som har haft åbent andre steder, hvilket har gjort det umuligt at tage del i støtteordningerne.

"Det er den kedelige del af historien, synes jeg," siger Jesper Andreasen om den manglende støttemulighed.

Hvad gør I så for dem?

"Vi tager en dialog med lejerne og finder en løsning med hver enkelt. Foreløbig er der fundet løsninger på dem, som har fået afklaret spørgsmålet om kompensation."

"Vi er selvfølgelig interesseret i at få så mange som muligt til at blive, men det er klart, at vi kan ikke gøre noget, hvis det er en hel kæde, som er i problemer."

Har I givet afkald på dele eller hele huslejeopkrævninger hos lejerne?

"Ja, vi har i nogle tilfælde givet afkald på noget af huslejen. Men hvis nogen er kommet helt fantastisk i gang efter nedlukningen, så har de ikke behov for støtte fra os."

Han fortæller, at man i Rødovre Centrum har givet henstand for nogle lejere indtil udgangen af oktober, så derfor kan det endnu ikke gøre endeligt op, hvor meget manøvren kommer til at koste centret, men én ting er sikker:

"Det bliver i hvert fald et tocifret millionbeløb."

I Dades fortæller Boris Nørgaard Kjeldsen, at det ikke er på dagsordenen at afskrive leje, som blev udskudt under nedlukningen.

"Men måske nogle får en længere periode til at betale lejen," siger han.

Nemmere med fælles løsninger

Mens de to center-ejere altså er sluppet for en lavine af opsigelser, har der i løbet af sommeren og foråret været flere historier om butiksstrøg, som er blevet hårdere ramt at krisen.

Blandt andet har Strøget i København ikke siden 1970'erne haft så mange tomme butikker som i dag.

Ifølge Jesper Andreasen kan forskellen blandt andet være, at der er meget forskellige ejerforhold på butiksstrøg sammenlignet med storcentre.

"Vi er én ejer, og det gør, at vi hurtigt har kunnet finde en løsning for vores lejere, som da vi gav henstand. Andre steder er der alt for mange ejere til, at man kan finde en fælles løsning. Det betyder også noget, at man som udlejer kan være fleksibel på både husleje og vilkår. Holder man stædigt fast i et eller andet huslejeniveau trods situationen, så får man bare gjort krisen endnu værre," siger han og tilføjer:

"En tom butik avler flere tomme butikker, så det er noget af det værste, man kan ende med. Men det kan man som enkelt ejer på eksempelvis Strøget have svært ved at forstå."

Han mener samtidig, at Rødovre Centrum er heldigere stillet en mange andre qua sin størrelse og kundeflowet, som er godt 9 millioner om året.

"Så hvis en kæde vil lukke en butik, er det nok ikke hos os, de begynder," siger han.

Har I i justeret på huslejeniveauet som konsekvens af krisen?

"Det er meget individuelt. Nogle lejemål har vi genudlejet ud til højere priser. Mens andre af vores lejere har fået nedsat huslejen, fordi deres omkostninger i forhold til omsætningen var blevet for høje," siger Jesper Andreasen.

"Det har vi balanceret, og det er tiden også rigtig til at gøre lige nu."

Fra Dades-chefen lyder det, at prisreguleringer hos lejerne ville ske med eller uden en coronakrise.

"Det at drive shoppingcentre er meget dynamisk. Nogle perioder reguleres priserne op, mens de andre gange reguleres ned. Det er en del af dynamikken i at drive shoppingcentre. Forskellige brancher kan oppebære forskellige lejepriser, og det er uafhængigt af corona.

Kan være tvunget til radikale løsninger

Der har meget været skrevet og talt meget om den acceleration af onlinehandlen, som nedlukningen af det danske samfund har medført, efter det i en periode var tæt på den eneste gangbare mulighed for mange for at handle.

Det får dog hverken Boris Nørgaard eller Jesper Andreasen til at frygte for deres forretninger.

"Nu har jeg altid været tilbageholdende med at være bange for onlinehandel, for det fylder stadigvæk en meget lille del af den samlede detailhandel," starter Rødovre Centrum-chefen.

"Det er klart, at nogle butikker er mere udsatte, men vores generelle billede er, at kunderne strømmer til, og vi har i løbet af året oplevet en all-time-high i kundetilstrømning."

At der er kommet mere vind i sejlene for onlinehandlen, mener Boris Nørgaard er uomtvisteligt. Han ser det bare ikke som et problem.

"Det er nok ikke noget, som vil være voldsomt betydningsfuldt for den fysiske omsætning, for der sker en stadig bedre udvikling i forhold til fysiske butikker og deres forhold til nethandel, hvor de fysiske butikker er blevet bedre til at håndtere onlinehandel. Samtidig ser vi også onlinebutikker etablere fysiske butikker," siger han.

"Så det er ikke noget, vi betragter som voldsomt påvirkende for os."

Som en af de største aktører inden for center-drift i Danmark, ved Rødovre Centrum-chefen godt, at der kan være andre forhold, som gør sig gældende for konkurrenter med mindre kundestrømme eller knap så attraktive lokationer.

Og derfor kan konsekvenserne af krisen og den generelle udvikling se anderledes ud andre steder på markedet, fortæller han.

"Der vil være en del problematikker i mellemstore og små centre, som nok skal løses lidt mere radikalt, end vi har været nødt til. Og måske man må sætte huslejen lidt længere ned, end man synes er sjovt for at bevare den variation, man er nødt til at have," siger han.

I sidste uge udsendte en af Europas største ejere af storcentre, Klepierre, regnskab, som ligeledes tegnede et billede af, at danske centre har oplevet milde konsekvenser af krisen.

En af Europas største center-ejere melder om lille tilbagegang i danske shoppingcentre

Onlinebutikker kan blive tvunget til at betale for fysiske butikkers udfordringer

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier