Klumme: Kommuner er blevet venligere over for ejendomme

Ejendomsbranchens vilkår er generelt blevet bedre i kommunerne i 2016, men der er også plads til forbedring ifølge Ejendomsforeningen Danmarks årlige undersøgelse, lyder det i denne klumme.
Foto: Jesper Blæsild
Foto: Jesper Blæsild
AF MORTEN MAROTT LARSEN, CHEFØKONOM HOS EJENDOMSFORENINGEN DANMARK

For femte år i træk har vi her i Ejendomsforeningen Danmark undersøgt ejendomsvenligheden ved at måle ejendommenes vilkår i kommunerne. I ejendomsvenlighedsundersøgelsen, som blev offentliggjort den 31. oktober, sammenligner vi forhold, som kommunerne selv har indflydelse på, og som har betydning for kommunens ejendomme.

Og der er godt nyt: Ejendomsvenligheden er blevet bedre i den gennemsnitlige kommune i 2016. Det skyldes især udviklingen i dækningsafgiften, grundskylden og antallet af ejendomsforbrydelser i landets kommuner. Der er seks kommuner, som har reduceret deres grundskyld, mens kun én kommune har valgt at hæve den.

14 kommuner har valgt at reducere deres dækningsafgift, hvoraf én kommune har valgt at fjerne den helt. Det betyder, at 57 kommuner nu ikke opkræver en dækningsafgift på erhvervsejendomme. Vi forventer, at flere kommuner fremover vil sænke dækningsafgiften yderligere og fjerne den helt. Derudover ses der et fald i antallet af ejendomsforbrydelser på ejendomme.

Kommuner vil være mere attraktive

Det er for så vidt ikke overraskende, at undersøgelsen viser, at det generelt går fremad med ejendomsvenligheden i kommunerne, for det er også den udvikling, vi oplever i vores løbende dialog med kommunerne. Kommunerne er generelt blevet endnu mere opmærksomme på de udfordringer, vi har sat fokus på, og de ønsker dialog omkring, hvordan de kan skabe bedre vilkår for ejendomme, fordi det er en effektiv måde at styrke den lokale vækst, beskæftigelse og udvikling.

Men der er også stadig områder, hvor kommunerne generelt kan gøre det bedre. Desværre viser årets undersøgelse, at både byggesagsgebyret og sagsbehandlingstiden i den gennemsnitlige kommune er steget. Bruttosagsbehandlingstiden er steget i 57 kommuner, faldet i 40 kommuner, og én kommune er uændret i forhold til forrige år. Det betyder, at den gennemsnitlige bruttosagsbehandlingstid er på 69 dage, hvilket er syv dage mere end i 2015.

Det gennemsnitlige byggesagsgebyr er steget syv kroner per time, hvilket skyldes, at 40 kommuner har hævet deres timepris, mens kun fire har reduceret deres timepris, hvoraf én kommune har valgt at fjerne byggesagsgebyret helt. Sammenlagt er der nu 22 kommuner, som har valgt helt at fjerne byggesagsgebyret. Det giver god mening at fjerne byggesagsgebyret helt, da ejendomme er med til at skabe bedre rammer lokalt.

Middelfart er årets vinder

Årets vinder er Middelfart Kommune, som normalt ikke har været placeret i toppen af undersøgelsen. Årsagen til, at kommunen har klaret sig godt i årets undersøgelse, er, at de har landets sjette laveste bruttosagsbehandlingstid, landets 15. laveste grundskyld og først og fremmest, at de har valgt helt at fjerne dækningsafgiften.

Men selv landets ejendomsvenligste kommune kan blive endnu venligere. Det nuværende byggesagsgebyr med en timesats på 600 kroner ligger nemlig over landsgennemsnittet på 480 kroner per time. Som nævnt ovenfor er der 22 kommuner i landet, som ikke opkræver byggesagsgebyr. og Middelfart Kommune bør derfor fremadrettet have fokus på dette område.

Store byer har det svært

Fælles for de fire store universitetsbyer København, Odense, Aarhus og Aalborg er, at de — med undtagelse af Odense Kommune — er mindre godt placeret i ejendomsvenlighedsundersøgelsen. Alligevel er der dog også her fremgang at spore, da tre af de fire store byer har forbedret deres placering i forhold til sidste år.

Odense Kommune er bedst placeret som nummer 35 i undersøgelsen, hvilket er en forbedring på ti pladser i forhold til sidste års undersøgelse. Forbedringen skyldes blandt andet en reduktion i dækningsafgiften på 0,20 promillepoint samt, at Odense som den eneste af de større byer ikke opkræver byggesagsgebyr.

Aalborg Kommune ligger som nummer 80 i årets undersøgelse, hvilket også er en forbedring på ti pladser. Forbedringen skyldes en reduktion i byggesagsgebyret på 200 kroner i timen, så den nuværende timepris er på 490 kroner, hvilket fortsat er over landsgennemsnittet på 479 kroner.

Sagsbehandlingstider er oplagt fokuspunkt

Københavns Kommune, som ellers var den mindst ejendomsvenlige kommune sidste år og den næstmindst ejendomsvenlige kommune året forinden, indtager i år en 93. plads i undersøgelsen. Aarhus Kommune ligger nummer 95 i undersøgelsen, og er faldet syv pladser i forhold til sidste års undersøgelse.

Københavns forbedring skyldes hovedsageligt en reduktion i byggesagsgebyret fra 800 kroner til 550 kroner i timen. Derudover har København oplevet et faldende antal ejendomsforbrydelser. Aarhus har kun reduceret deres antal af ejendomsforbrydelser marginalt, men har både stigende bruttosagsbehandlingstider og byggesagsgebyr.

Fælles for de fire store universitetsbyer er, at de alle har oplevet stigende bruttosagsbehandlingstider for byggesager i forhold til sidste års undersøgelse. Dette kunne derfor være et oplagt fokuspunkt for kommunerne i det kommende år, så vi i 2017 kan præsentere et endnu mere ejendomsvenligt Danmark.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også