Endnu en italiensk entreprenør på Storstrømsbroen har økonomiske problemer

To af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium har i øjeblikket ikke økonomisk kapacitet til at deltage, men bygherre afviser, at det får praktisk betydning.
Foto: PR-visualisering
Foto: PR-visualisering
AF LICITATIONEN

Entreprenøren Grandi Lavori Fincosit (GLF) fra det italienske konsortium, som skal opføre den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster, kan ikke låne penge i banken og må derfor sætte sin deltagelse i joint-venturet på standby, skriver Licitationen – Byggeriets Dagblad

Det har medført, at to af de tre entreprenører i det italienske Storstrømskonsortium nu har fået reduceret ejerandelsen til symbolske 0,01 procent, og kun den ledende virksomhed, Itinera, står nu tilbage.

"Itinera sidder nu på stort set hele ejerskabet, da både Condotte og GLF af forskellige årsager ikke har økonomi til at indgå som fuldgyldigt medlem i øjeblikket," siger Silvio Fascio, der er direktør for Itineras europæiske division, i et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Itinera forventer dog, at GLF vil vende tilbage som fuldgyldigt medlem inden for en måned.

Vejdirektoratet oplyser til Licitationen – Byggeriets Dagblad, at ændringen i konsortiesammensætningen ikke har den store betydning, da det ifølge bygherren ikke påvirker projektforløbet.

"Det ændrer ikke på den aftale, vi har med dem. Konsortiedeltagerne hæfter solidarisk for hinanden, og Itinera har sammen med sit moderselskab i kontrakten stillet en garanti, der sikrer økonomien i konsortiet," siger projektdirektør Erik Stoklund Larsen til Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Den nye Storstrømsbro koster fire mia. kroner.

(Denne artikel er distribueret af Ritzaus Bureau på vegne af Licitiationen.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også