Metroentreprenør har tabt penge på at bygge cityring

Byggeriet af metro-cityringen har indtil nu været en underskudsforretning for den italienske entreprenørkoncern Salini Impregilo, skriver Børsen. Selskabet blev undervejs trukket gennem en voldgiftsag af MT Højgaard og det krakkede E. Pihl & Søn, efter at have vundet byggeriet.
Metrostationen Københavns Hovedbanegård få dage før åbningen af den nye metro-cityring, onsdag den 25. september 2019 | Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix
Metrostationen Københavns Hovedbanegård få dage før åbningen af den nye metro-cityring, onsdag den 25. september 2019 | Foto: Ida Marie Odgaard / Ritzau Scanpix

Italienske Salini Impregilo må foreløbig se langt efter at tjene penge på at have bygget den 15,5 km lange metro-cityring, skriver Børsen. Udfaldet af verserende voldgiftssager betyder, at det endelige regnestykke ikke kan laves endnu.

"Metro-cityringen har ikke været profitabel for os indtil videre," siger selskabet adm. direktør Pietro Salini til Børsen. Adspurgt, hvor meget, selskabet har tabt, svarer han, at "det er ikke vigtigt."

Byggeriet har kostet 24,6 mia. kr., hvilket er en fordyrelse på 3,3 mia. kr., og senest har det offentligt ejede Metroselskabet rejst et krav på 165 mio. kr. som følge af forsinkelse. I 2014 var situationen omvendt, da det var entreprenørens danske selskab, CMT, der krævede 2 mia. kr. den modsatte vej.

Ifølge Børsen har CMT de seneste tre år kørt med underskud og egenkapitalen er senest opgjort til 135 mio. kr.

Metro-entreprenør: Cityring er et globalt forbillede 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også