Storstrømsbro: S vil have forklaring på ny skandale

Efter at endnu en skandalesag har ramt Storstrømsbroens italienske entreprenører, er det på tide at overveje, om broen overhovedet skal bygges af italienerne, siger Enhedslisten.
Foto: Ritzau Scanpix/Nikolai Linares
Foto: Ritzau Scanpix/Nikolai Linares
AF FAGBLADET 3F

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn vil have ministeren på banen i ny skandalesag om Storstrømsbroens italienske entreprenører.

Det skriver Fagbladet 3F.

"Det er da utryghedsskabende, at vi igen skal høre om disse sager igennem medierne. Vi må have en forklaring," siger Rasmus Prehn.

Fagbladet 3F kunne mandag fortælle, at den italienske entreprenør Grandi Lavori Fincosit (GLF) er involveret i en sag om byggesjusk af så alvorlig karakter, at et stort tunnelprojekt mellem Frankrig og Italien er lukket ned af sikkerhedsmæssige årsager.

Chefer i selskabet er sat i husarrest, mens sagen efterforskes og 200 ton byggematerialer er forsvundet på tunnelbyggeriet, hvor GLF er hovedentreprenør.

Sagen er den seneste af en perlerække af uheldige sager om Storstrømsbroens italienske konsortium, som Fagbladet 3F har afsløret.

I forvejen er GLF involveret i en storstilet korruptionssag i Venedig, hvor firmaet skal forklare sig til næste retsmøde den 27. februar.

Det er ikke mere end et par uger siden, at Vejdirektoratet sidst informerede Folketingets Transportudvalg om problemer omkring Storstrømsbroens italienske brobyggere.

Dengang valgte forligskredsen bag Storstrømsbroen at smide ét af de italienske firmaer ud af Storstrømsbro-konsortiet, fordi de var truende tæt på en konkurs.

Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested vil gerne gå skridtet længere end at indkalde til et møde og få endnu en forklaring fra Vejdirektoratet.

"Jeg synes, der er al mulig grund til at genoverveje det her projekt," siger han.

Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti var selv én af initiativtagerne til at få standset underskriften på kontrakten af Storstrømsbroen tilbage i december måned, da Fagbladet 3F første gang kunne afsløre, at to af de tre firmaer i konsortiet var indblandet i en gigantisk korruptionssag i Venedig.

Men efter flere afsløringer om truende konkurser, flere retssager undervejs og nu byggesjusk blandt de italienske firmaer, der skal bygge Storstrømsbroen for 2,1 milliarder danske skattekroner, har Kim Christiansen rettet sin fokus andre steder hen.

"Altså, I (Fagbladet 3F, red.) har skrevet om problemer i Norge, i Italien og nu er det i Frankrig. Om tre dage er det måske i et nyt land," siger Kim Christiansen og uddyber:

"Vi skal forholde os til, hvordan det er i Danmark. Så må tyskere, franskmænd og nordmænd bøvle med de sager, de har. Vi skal jo ikke have bygget en tunnel, vi skal have bygget en bro, og det har vi prøvet før i Danmark. Det er ikke raketvidenskab."

Fagbladet 3F har kontaktet Transportministeriet og bedt om en kommentar til sagen. I et mailsvar skriver transportminister Ole Birk Olesen (LA) følgende:

"Storstrømsbroen udføres af et konsortium, der gennem kontrakten har forpligtet sig til at udføre projektet på danske vilkår. I Danmark er der et effektivt system, hvor bygherren - i det her tilfælde Vejdirektoratet - og Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at arbejdet udføres på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde."

Storstrømsbroen skal efter planen stå færdig i 2023. Her overtager broen trafikken fra den nuværende Storstrømsbro, som stod færdig i 1937.

Byggefirma bag Storstrømsbro anklaget i skandalesag

Minister bekræfter: Endnu en brobygger kan ryge ud

(Denne artikel er distribueret af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også