Lufthavnsudvidelse i Kastrup bliver større end planlagt

Københavns Lufthavn er snart klar til at tage imod endnu flere fly og endnu flere gæster.
Foto: Thomas Borberg, Jyllands-Posten
Foto: Thomas Borberg, Jyllands-Posten
AF RITZAU

Egentlig var det kun meningen, at den nye finger E i Københavns Lufthavn skulle indeholde syv nye gates.

Men allerede inden indvielsen af første etape, der er planlagt til 2019, er en ny etape skudt i gang.

Lufthavnen har påbegyndt anden etape af byggeriet, der giver plads til yderligere seks gates. De er primært forbeholdt langdistancefly.

"Det bliver et flot og markant byggeri med masser af lys og luft til passagerne – og et byggeri, der skaber mere plads til væksten på de lange, interkontinentale flyruter til fjerne rejsemål. Det er en vigtig del af hubben," siger lufthavnens adm. direktør, Thomas Woldbye, i en pressemeddelelse.

Anden etape ventes færdig i 2020. Den nye E-finger kommer sammenlagt til at rumme 36.000 kvadratmeter.

En af de nye gates vil kunne tage imod fly af typen Airbus A380, der er særligt pladskrævende.

Den supplerer den gate, der allerede kan håndtere den franske superjumbo. Dermed vil lufthavnen fremover kunne rumme to af de store fly på samme tid.

Den samlede investering i finger E beløber sig til 1,5 milliarder kroner og er en del af lufthavnens strategi, der skal sikre 40 millioner årlige passagerer.

I 2017 benyttede 29 millioner passagerer terminalerne i Kastrup.

"Jeg ville tilbage til København, og det er jeg kommet"

Skanska opfører nyt hotel i København til over en halv mia. kr.

ATP-direktør: "Vi har masser af plads til mere infrastruktur"

ATP køber australiere ud af Københavns Lufthavne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også