Storcentre med mad og biograf hitter hos danskerne

Butikscentre over hele landet undergår i disse år en forvandling, hvor investeringer i bespisning, biografer og anden underholdning skal få de besøgende til at blive længere og dermed bruge flere penge.
Nu viser en ny meningsmåling, som analysebureauet Wilke har foretaget for EjendomsWatch, at danskerne er ganske positivt stemt over for de nye tiltag, som storcenterejere såsom Danica, Dades og Steen & Strøm har brugt millionbeløb på.
"Det bekræfter en tendens, som ligger i tråd med vores egne kundeundersøgelser. Det er noget, der er blevet efterspurgt, og det er en tendens i tiden, både i Danmark og internationalt. Der kommer mere mad og diversitet ind i centrene, og det er helt klart et fokusområde for os i øjeblikket at få flere restauranter og cafeer ind i centrene," siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas, der varetager en portefølje af 17 shoppingcentre rundt i landet, som pensionsselskabet Danica ejer og som pensionsfonden ATP netop har købt sig ind i.
"Hvor man tidligere udlagde typisk 5 pct. af arealet til restauranter og andre mad- og drikketilbud, er arealet i dag noget højere. Alle øger andelen i øjeblikket, og nogle steder internationalt er arealet helt oppe på 20 pct.," fortsætter han.
Fona-konkurs skabte nye muligheder
Ifølge Finn Sture Madsen går det dog ikke så hurtigt, som det kunne, da lejemål i shoppingcentre er erhvervsbeskyttede. En konvertering til restaurant eller cafe kræver derfor, at lejemålet er ledigt samt har den rette beliggenhed og størrelse.
Konkret åbnede Fona-kædens konkurs nye muligheder, hvor det hos Deas lykkedes at få cafekæden Dalle Valle ind i flere lejemål.
I shoppingcentret Slotsarkaderne i Hillerød er kontorlejemål på tilsvarende vis blevet konverteret til cafe-kvadratmeter.
"Tendensen til at spise ude og bruge flere penge på mad og drikke er klarest i det yngre segment. Kaffekæder er stærkt på vej ind, og det samme er cafeer til børnefamilier. Og har du også biografer i centrene, får du et aften-rykind, som igen skaber en særlig trafik," siger Finn Sture Madsen.
"I gamle dage gik du ud for at handle. I dag går du ud – og så handler du. Shopping er blevet en social aktivitet. Det er noget, du gør for at hygge dig. Og her kan shoppingcentrene tilbyde noget unikt. For du kan altså ikke drikke en kop kaffe eller spise en bøf på nettet."

Af meningsmålingen fremgår det desuden, at danskerne er delte i synet på, hvorvidt butikscentre uden for byerne – eksempelvis med møbler, autoudstyr eller elektronik – bidrager negativt til butiksudviklingen inde i byerne.
Her svarer 38 pct., at sådanne butikker i høj eller meget høj grad påvirker bykernerne negativt, mens 30 pct. mener, at påvirkningen er negativ i mindre grad. 17 pct. mener slet ikke, at den type butikker påvirker bykernerne negativt.
Undersøgelsen er foretaget i perioden 20.-29. november.