EjendomsWatch

Storcentre med mad og biograf hitter hos danskerne

Millioninvesteringer i at gøre danske storcentre mere attraktive gennem flere spise- og underholdningstilbud bliver påskønnet af et flertal af danskerne, viser meningsmåling. Den afslører desuden en vis skepsis mod butikker langt fra bykernerne.

Det tidligere centertorv i Lyngby Storcenter har fået et væld af spisemuligheder – et flertal af danskerne synes om den type tiltag, viser meningsmåling. Foto: PR

Butikscentre over hele landet undergår i disse år en forvandling, hvor investeringer i bespisning, biografer og anden underholdning skal få de besøgende til at blive længere og dermed bruge flere penge.

Nu viser en ny meningsmåling, som analysebureauet Wilke har foretaget for EjendomsWatch, at danskerne er ganske positivt stemt over for de nye tiltag, som storcenterejere såsom Danica, Dades og Steen & Strøm har brugt millionbeløb på.

Hvor man tidligere udlagde typisk fem pct. af arealet til restauranter og andre mad- og drikketilbud, er arealet i dag noget højere.

Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas.
Ud af 1003 besvarelser fra et repræsentativt udvalg af danskere over 18 år svarer 54 pct., at butikscentrene er blevet mere attraktive i takt med, at tilbuddet til kunderne er forøget med eksemplevis restauranter og biografer. 35 pct. siger omvendt, at tiltagene ikke har gjort butikscentrene mere attraktive at besøge.

"Det bekræfter en tendens, som ligger i tråd med vores egne kundeundersøgelser. Det er noget, der er blevet efterspurgt, og det er en tendens i tiden, både i Danmark og internationalt. Der kommer mere mad og diversitet ind i centrene, og det er helt klart et fokusområde for os i øjeblikket at få flere restauranter og cafeer ind i centrene," siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas, der varetager en portefølje af 17 shoppingcentre rundt i landet, som pensionsselskabet Danica ejer og som pensionsfonden ATP netop har købt sig ind i.

"Hvor man tidligere udlagde typisk 5 pct. af arealet til restauranter og andre mad- og drikketilbud, er arealet i dag noget højere. Alle øger andelen i øjeblikket, og nogle steder internationalt er arealet helt oppe på 20 pct.," fortsætter han.

Fona-konkurs skabte nye muligheder

Ifølge Finn Sture Madsen går det dog ikke så hurtigt, som det kunne, da lejemål i shoppingcentre er erhvervsbeskyttede. En konvertering til restaurant eller cafe kræver derfor, at lejemålet er ledigt samt har den rette beliggenhed og størrelse.

Konkret åbnede Fona-kædens konkurs nye muligheder, hvor det hos Deas lykkedes at få cafekæden Dalle Valle ind i flere lejemål.

I shoppingcentret Slotsarkaderne i Hillerød er kontorlejemål på tilsvarende vis blevet konverteret til cafe-kvadratmeter.

Shoppingcentrene kan tilbyde noget unikt. For du kan altså ikke drikke en kop kaffe eller spise en bøf på nettet.

Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas.
Undersøgelsen viser desuden, at det især er aldersgruppen under 50, der er mest positiv over for de øgede kundetilbud. Blandt de adspurgte mellem 18 og 39 år svarer hele 68 pct., at shoppingcentrene er blevet mere attraktive. Samtidig er mænd en smule mere positivt stemt end kvinderne, viser tallene.

"Tendensen til at spise ude og bruge flere penge på mad og drikke er klarest i det yngre segment. Kaffekæder er stærkt på vej ind, og det samme er cafeer til børnefamilier. Og har du også biografer i centrene, får du et aften-rykind, som igen skaber en særlig trafik," siger Finn Sture Madsen.

"I gamle dage gik du ud for at handle. I dag går du ud – og så handler du. Shopping er blevet en social aktivitet. Det er noget, du gør for at hygge dig. Og her kan shoppingcentrene tilbyde noget unikt. For du kan altså ikke drikke en kop kaffe eller spise en bøf på nettet."

 

EJW Finn Sture Madsen Deas.jpg
Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas.

Af meningsmålingen fremgår det desuden, at danskerne er delte i synet på, hvorvidt butikscentre uden for byerne – eksempelvis med møbler, autoudstyr eller elektronik – bidrager negativt til butiksudviklingen inde i byerne.

Her svarer 38 pct., at sådanne butikker i høj eller meget høj grad påvirker bykernerne negativt, mens 30 pct. mener, at påvirkningen er negativ i mindre grad. 17 pct. mener slet ikke, at den type butikker påvirker bykernerne negativt.

Undersøgelsen er foretaget i perioden 20.-29. november.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier