EjendomsWatch

Klumme: Venturekapital puster nyt liv i støvet logistikbranche

Behovet for flere lagerfaciliteter tæt på slutbrugerne åbner nye muligheder for iværksættervirksomheder, der med venturekapital i ryggen kan blive fremtidens vindere, lyder det fra analysechef hos CBRE i denne klumme.

"Som markedet udvikler sig, vil startup-frontløberne have mulighed for at blive nogle af de største logistikvirksomheder i fremtiden," lyder det fra Dragana Marina, analysechef hos ejendomsrådgiveren CBRE. | Foto: PR / CBRE

Fortællingen om ineffektivitet er historien om transport og logistik; en industri med et komplekst landskab og lave marginer, som kæmper for at finde hurtige løsninger for at forbedre sine svage punkter. Udfordringen er nemlig stor: På den ene side er industrien under konstant pres for at reducere omkostninger, og på den anden side har den brug for kapital for at kunne genopfinde sig selv, og det rammer fortjenstmarginen.

Forbrugere vil have grønnere indkøbsmuligheder

Det ser ud til, at industriens vision om at opnå fuld forbundethed og automatisering har lang vej endnu. At være CO2-netural vil også spille en væsentlig rolle på fremtidens logistikmarked, både i byggeriet og for operatørerne.

Globalt set menes transportaktiviteter (lufttrafik, jernbane, skibsfart, tunge og lette lastbiler) at bidrage med 15-17 pct. af den globale udledning af drivhusgasser (International Energy Agency, 2020). Eftersom e-handel forventes at vækste yderligere, vil det medføre flere køretøjer på vejene.

Alle interessenter i forsyningskæden har derfor et ansvar for at 1) finde innovative løsninger til at reducere CO2, 2) optimere transport og 3) finde bedre emballageløsninger.

Ifølge DHL vil tætheden i emballagens massefylde være en udfordring for industrien, fordi 24 pct. af den gennemsnitlige volumen på en shippingcontainer er tom plads. I nogle e-handelskategorier kan pakker indeholde op til 40 pct. luft.

Forbrugernes bevidsthed omkring miljø og bæredygtighed udfordrer de eksisterende markedsaktører til at finde nye løsninger – fra forretningsmodeller til indpakning af produkter.

Der er en del diskussion om, hvorvidt onlineshopping er mere skadelig for miljøet end fysisk shopping. Nye undersøgelser viser, at for kunder, der bor mindre end 5 kilometer fra butikken, er ’click & collect’ en mere miljøvenlig indkøbsmetode. Pakkebokse, hvor du henter din levering fra en sikker boks, er et godt kompromis mellem at gøre det nemmere og samtidig mindske den miljømæssige påvirkning. Endnu et grønt, last-mile-initiativ er crowdsourcing, hvor borgere afleverer pakker på deres planlagte ture for et mindre gebyr.

Teknologi som en løsning

Teknologi er en mulig løsning på nogle af industriens udfordringer. Det vil dog tage noget tid, før logistik kan betegnes som frontløbere med hensyn til at tage ny teknologi til sig. Tingene er langsomt begyndt at ændre sig i takt med investorernes øgede interesse i logistik-teknologi.

Venturekapital er stigende, men – som i andre industrier – er det stadig meget koncentreret. Det meste af kapitalen går til startups, der arbejder på last-mile- og fragt-platforme. Særligt startups der sætter deres lid til droneleveringer, selvkørende biler og venturekapitalvering til pakkebokse.

Det indikerer, at investorer ser en mulighed for, at utraditionelle last-mile-leveringer kan komplementere virksomheder med traditionelle leveringsmetoder, samtidig med at de venter på den nye normal inden for last-mile-pakkelevering.

Tabel 1: Teknologi og venturekapital i forsyningskæden

Stort fokus på last-mile- og fragtplatforme

Venturekapital-investorer kanaliserede cirka 12,6 mia. US-dollar ind i supply chain-startups i Nordamerika og Europa i 2020 via 555 handler (PtichBook). Det var især supply chain-software til virksomheder og lager-teknologi, der viste sig at være hotspots og tiltrak rekordstor opbakning i 2020.

Den samlede startup-finansiering til dato anslås at være mere end 40 mia. dollar; 17 gange så meget som i 2014 sammenlignet med andre industrier, hvor stigningen har været omkring 2 gange (Ironspring).

Aftaleværdien af venturekapital til last-mile-levering i Nordamerika og Europa nåede totalt 5,1 mia. dollar i 2020, en stigning på 5,5 pct. år for år, og dermed fortsætter tendensen med en stærk finansiering af det sene stadie i dette segment.

Den globale omsætning fra last-mile-leveringsservices skønnes at være 347 mia. dollar i 2019 og forventes at vokse til 579 mia. dollar i 2025 (årlig vækst 7,7 pct.). Ifølge PitchBook vil last-mile-leveringsplatforme være klar til større børsintroduktioner i 2021.

Et andet segment, der har fået megen opmærksomhed og finansiering, er fragtplatforme. Det er særligt platforme, der fokuserer på vejtransport. Selvom det meste af finansieringen kommer fra investeringsfonde, har segmentet også fået betydelig finansiering fra virksomheder. For eksempel har DB Schenker opkøbt en aktieandel på 25 mio. dollar i vejfragt-bookingplatformen Uship. Disse platforme fokuserer på at adressere den enorme ineffektivitet, der er forårsaget af tomme kørsler, for derigennem at forbedre bæredygtigheden i transport- og logistikindustrierne.

Andelen af europæiske startups er stadig lille

Selvom Europa har en stærk tilstedeværelse i industrien med store navne som Deutsche Post DHL, Kühne + Nagel, DSV og Schenker, er finansieringen, som europæiske logistik-startups modtager, stadig meget lille sammenlignet med USA og Kina.

Ifølge McKinsey tegner Europas logistik-startups sig kun for 5 pct. af den kumulative startup-finansiering. Kinas dominans skønnes at være drevet af en tendens til at innovere hurtigt og en villighed til at afprøve nye forretningsmodeller fremskyndet af en overordnet økonomisk vækst. I øjeblikket er seks af de ti bedst finansierede logistik-startups fra Kina.

En mulig forklaring på den lave andel af den globale venturekapital-finansiering er, at venturefinansiering ikke er så almindeligt i Europa som i USA og Kina. Men når man ser på den europæiske andel af den overordnede venturekapital-finansiering på tværs af industrier, hvilken var 15 pct. i 2018 (Crunchbase), virker andelen på 5 pct. af den kumulative logistik-startup temmelig lav. En anden mulig barriere kan være en tilbageholdenhed hos de etablerede spillere i Europa i forhold til at bruge nye udbydere på samme måde som deres asiatiske eller amerikanske ligemænd.

Konklusion

Med et stigende behov for lagerplads tæt på slutbrugerne, vil løsninger som store, micro- or crowdsourced fulfilment måske vise sig at være mere og mere interessante for investorer. I 2030 forventes logistikindustrien at være endnu tættere på kunderne med e-forwarding og crowdsourcet levering som den nye normal.

Høje niveauer af venture kapital-finansiering giver uden tvivl momentum til startups. Som markedet udvikler sig, vil startup-frontløberne have mulighed for at blive nogle af de største logistikvirksomheder i fremtiden. Tilførslen af venturekapital vil gøre det muligt for startups at få flere muskler og udvide. Antallet af virksomhedsinvesteringer i startups er også klar til vækst, og især M&A-aktiviteter er i fokus.

Klumme: Fem gode grunde til at seniorboliger er interessante at investere i

Klumme: Investorer står på spring til at overtage nødlidende gæld 

Mere fra EjendomsWatch

Briefing: Uge 18 i ejendomsbranchen

Landets største ejendomsinvestorer forfølger åbenlyst hver deres investeringsstrategi. Læs EjendomsWatchs tilbageblik, der nu udkommer ugentligt – hver fredag.

Investeringschef skifter Pears ud med Nrep

Nrep bliver Sofie Vett Raaschous nye arbejdsgiver, efter at hun har sagt farvel til Pears Globals danske afdeling, hvor hun de seneste tre år har været investeringschef. Til EjendomsWatch fortæller hun mere om sin kommende opgave hos Nrep, som hun "anser for at være absolut markedsledende."

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier