Klumme: Nye regler om digital kommunikation i boliglejeforhold

Et bredt politisk flertal har netop vedtaget en ændring af lejereglerne, der skal forbedre mulighederne for at anvende digital kommunikation i private og almene boliglejeforhold. De nye regler træder i kraft 1. januar 2018.
De nye regler ændrer udgangspunktet i boliglejeforhold om, at anvendelse af digital kommunikation ved lejereglernes krav om skriftlighed kræver forudgående aftale. I stedet bliver det valgfrit for parterne, hvilken skriftlig form der skal kommunikeres i. Enhver af parterne i lejeforholdet kan dog forlange at blive fritaget fra digital kommunikation. De nye regler giver samtidig bedre mulighed for digital gennemførelse af ind- og fraflytningssyn samt tilbudspligt.
Nye regler for digital kommunikation:
♦ Hvor der i lejeloven er bestemt pligt for udlejeren eller lejeren til at give skriftlig underretning, kan der nu frit vælges mellem digital og almindelig post.
♦ Valget af kommunikationsform er ikke bindende, og der kan således skiftes kommunikationsform fra meddelelse til meddelelse.
♦ Er lejeren eller udlejeren fritaget for digital post, kan meddelelser dog ikke gives ved digital kommunikation.
♦ Opsigelse fra udlejers side samt påkrav efter lejerens betalingsmisligholdelse kan ikke afgives som digital post. Dette kan heller ikke aftales mellem parterne.
♦ De uklare regler for gennemførelse af ind- og fraflytningssyns præciseres. Det slås fast, at udlejer kan udlevere rapporten digitalt, og at lejer samtidig kan kvittere for modtagelse digitalt.
♦ Lejelovens regler om gennemførelse af tilbudspligt ændres, så det præciseres, at udlejer kan gennemføre denne ved at gøre oplysningerne tilgængelige på en digital platform.