Københavnsk byggesagsbehandling får overhaling
Københavns Kommune går nu flere års kritik af kommunens behandling af bygge- og lokalplansager i møde og starter et stort udviklingsprojekt for at ændre kulturen. Det skriver Berlingske Business i deres annoncetillæg om ejendomme.
Kritikken er gået på, at sagsbehandlingen er for langsom, for dyr og for uforudsigelig, og i en kundetilfredshedsundersøgelse fra 2015 svarede hele 42 pct., at de var utilfredse med processen. Derfor starter Københavns Kommune nu et udviklingsprojekt med en række tiltag, blandt andet et dialogcenter, hvor virksomheder og borgere kan få svar på deres spørgsmål. Samtidig skal den generelle kultur ændres.
"Det er ikke er arbejde, der er bragt til ende i løbet af et halvt, et helt eller to år. Men vi har lovet politikerne, at når vi til sommer næste gang gennemfører en undersøgelse af kundetilfredsheden, vil den vise en markant fremgang i forhold til undersøgelsen i 2015," siger Anne-Sofie Degn, chef i serviceområdet Byens Anvendelse, hvor man blandt andet behandler byggesager.
Der er stor efterspørgsel efter at bygge i København. I 2013 var lød tilvæksten i nye hovedbyggesager i kommunen på 6256, mens tallet sidste år lød på 7720. I samme periode er antallet af vedtagne lokalplaner steget fra 15 til 35.
Styrk byggesagsbehandlingen i kommunerne
Byggesocietetet efterlyser hurtigere behandling af byggesager