EjendomsWatch

Svensk brillekæde flopper i Danmark og dropper vækststrategi

Kæden opgiver aggressivt mål om 50 butikker. Direktør stopper og sender kritik mod konkurrent. Han bør tørre øjnene, lyder modsvaret.

Foto: PR

Den svenske brillekæde Smarteyes kom i 2013 til Danmark med store armbevægelser, men efter blot 15 butiksåbninger opgiver kæden de aggressive vækstmål og fokuserer i stedet på at tjene penge. Det skriver Børsen.

"Indtoget på det danske marked har budt på nogle udfordringer, vi ikke havde forudset fra starten. Konkurrencen er ekstremt hård. Vi ynker ikke, men nogle af de store spillere er gået benhårdt efter os, og det har forsinket os," siger Niels Adolfsen, der selv stopper i Smarteyes inden for kort tid.

Han mener, at konkurrenten Louis Nielsen tilbyder optikere 11.000 kr. ekstra om måneden i et år for at lokke dem væk fra konkurrenterne. Tino Pedersen, kommunikationschef hos Louis Nielsen, mener, at Niels Adolfen bør "tage en Smarteyes-pudseklud og tørre øjnene" og acceptere, at der er kamp om medarbejderne.

Smarteyes er ejet af den svenske milliardær Rune Andersson gennem en familieejet kapitalfond, og ifølge Niels Adolfsen er der trods opbremsningen ingen rysten på hånden fra den kapitalstærke ejer.

Optikerkæde må kigge langt efter sorte tal

Normal-ejere vil sælge ud af den voksende butikskæde

Butikskæde-milliardær henter tidligere Carlsberg-direktør som bestyrelsesformand

Mere fra EjendomsWatch

Briefing uge 2: Over grænsen

Udenlandske investormilliarder tilflyder i højere grad end nogensinde før det danske ejendomsmarked, hvilket skaber grobund og et lukrativt marked for lokale aktører, der ønsker at give en hjælpende hånd.

Arkitektchef fratræder "efter gensidig aftale"

Erik Arkitekter i Viborg har ved årsskiftet sagt farvel til sin adm. direktør, der også har været partner. Forretningsudvikling kræver et blik for nuancerne hos hver kunde, uddyber virksomheden.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier