Svensk brillekæde flopper i Danmark og dropper vækststrategi
Den svenske brillekæde Smarteyes kom i 2013 til Danmark med store armbevægelser, men efter blot 15 butiksåbninger opgiver kæden de aggressive vækstmål og fokuserer i stedet på at tjene penge. Det skriver Børsen.
"Indtoget på det danske marked har budt på nogle udfordringer, vi ikke havde forudset fra starten. Konkurrencen er ekstremt hård. Vi ynker ikke, men nogle af de store spillere er gået benhårdt efter os, og det har forsinket os," siger Niels Adolfsen, der selv stopper i Smarteyes inden for kort tid.
Han mener, at konkurrenten Louis Nielsen tilbyder optikere 11.000 kr. ekstra om måneden i et år for at lokke dem væk fra konkurrenterne. Tino Pedersen, kommunikationschef hos Louis Nielsen, mener, at Niels Adolfen bør "tage en Smarteyes-pudseklud og tørre øjnene" og acceptere, at der er kamp om medarbejderne.
Smarteyes er ejet af den svenske milliardær Rune Andersson gennem en familieejet kapitalfond, og ifølge Niels Adolfsen er der trods opbremsningen ingen rysten på hånden fra den kapitalstærke ejer.
Optikerkæde må kigge langt efter sorte tal
Normal-ejere vil sælge ud af den voksende butikskæde
Butikskæde-milliardær henter tidligere Carlsberg-direktør som bestyrelsesformand
Relaterede artikler:
Populære kæder flytter ind hos Fakta-stifter
For abonnenter
Coop og mindre butikker fryder sig over ny planlov
For abonnenter