EjendomsWatch

Domstol: Danske selskaber selv skyld i tab af Thule-sag

En amerikansk domstol har afgjort, at de tre danske selskaber selv bærer årsagen til tabet af Thule-sagen. Selskaberne føler sig dog svigtet af den danske regering.

Foto: Casper Dalhoff

Tre danske selskaber har på grund af en "åbenlys" fodfejl lidt nederlag ved en amerikansk domstol i milliardsagen om vedligeholdelse af Thule-basen i Grønland. Selskaberne føler fejlen særligt ligger hos den danske regering.

Det skriver Politiken.

I dommen fra den amerikanske appeldomstol fremgår det, at de tre danske selskaber selv er ude om nederlaget til et amerikansk skuffeselskab i slagsmålet om milliardkontrakten på vedligeholdelse af Thule-basen.

Umiddelbart burde det ikke kunne lade sig gøre, at et amerikansk skuffeselskab løber med kontrakten, men en formulering i forsvarsaftalen mellem USA og Danmark fra 1951 omkring, hvem der kunne byde på ordren, åbnede et hul. Et hul, som det danske skuffeselskab Exelis A/S, der er ejet af den amerikanske forsvarsgigant Vectrus, udnyttede til at vinde ordren.

"Domstolen siger det meget klart: I skulle selv have fundet ud af det, da udbuddet kørte. Og da I ikke har gjort det, har I mistet retten til at klage," siger Søren Friis Hansen, der er professor i international selskabsret ved CBS, til Politiken.

De tre danske selskaber, der står tilbage som tabere af udbudskrigen, er MT Højgaard-ejede Greenland Contractors, Copenhagen Arctic og Per Aarsleff, og skuffelsen er stor hos selskaberne, der mener, at svigtet især ligger hos den danske regering.

Aarsleff-topchef: Tab af kæmpe kontrakt i Thule overrasker

Medie: MT Højgaard og Aarsleff mister milliardkontrakt

Adserballe & Knudsen-selskab bygger boliger på Thule-basen 

Mere fra EjendomsWatch

Danica finder ny administrator af tocifret milliardportefølje

En af landets største ejendomsadministratorer, CEJ, skal fra 1. oktober overtage administrationen af Danica Ejendommes portefølje af erhvervs- og boligejendomme.”Det styrker selvtilliden i organisationen,” lyder det fra topchef. Aftalen bliver blandt CEJ’s største og overtages fra den større konkurrent Newsec. (Opdateret)

Læs også

Seneste nyt

EjendomsWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier