Familieejede danske hoteller har succes med unika-tilgang

Det kan mærkes i den danske hotelbranche, at den globale økonomi har det godt. Antallet af overnatninger er steget med 20 pct. hen over de seneste fem år. Men det er ikke kun de store internationale kæder som Scandic, der oplever fremgang. Også de mindre familieejede hotelkæder får den økonomiske kærlighed at føle, skriver Berlingske.
Avisen har gennemgået seks danske familieejede hotelfirmaers økonomi. Gennemgangen viser, at bruttofortjenesten for alle seks selskaber i det seneste regnskabsår er vokset med samlet 14 pct., mens bundlinjen er steget med 11 pct., og antallet af ansatte i de seks kæder er steget 12 pct. Blandt de seks hoteller finder man to af de største hotelkæder i Danmark, nemlig Arp-Hansen Hotel Group og Cabinn. Men også mindre kæder som Milling Hotels, Guldsmeden Hotels og Brøchner Hotels er på listen.
Direktøren for hotellernes brancheorganisation Horesta peger på, at mange af familiehotellerne er gode til at udvikle unikke koncepter og udsmykning - noget der skaber en personlig stil:
"De her hoteller taler ind i en trend om, at vi gerne vil have noget, der er individuelt. Der er en grund til, at eksempelvis Airbnb er populært. Det er jo ikke kun prisen - det er nødvendigvis ikke særligt billigt. Men det handler om, at mange turister søger et mere personligt præg og noget, der skiller sig ud. Det er noget, som du i højere grad får på de mindre familieejede hoteller," udtaler Katia Østergaard, direktør i Horesta, til Berlingske.
Hotelfamilie gennem 35 år vil tage chancer i jagten på vækst
Hotel-ægtepar udvider med tropehotel i København