EjendomsWatch

Trods kaotisk start: Aarhus gør klar til ny etape af letbane

Selv om letbanen i Aarhus er stærkt forsinket, er kommunen i fuld gang med at planlægge udbygning af banen.

Foto: PR

Selv om den aarhusianske letbane stadig mangler den endelige godkendelse, er politikerne i fuld gang med at planlægge næste etape.

På et magistratsmøde mandag formiddag er det besluttet at indstille til byrådet at gå videre med planlægningen af en ny etape, der vil bringe letbanen til Aarhus Ø, Brabrand og Hinnerup.

"Det ville være dumt at droppe udviklingen af letbanen, bare fordi vi har nogle måneders - indrømmet - enorm træls forsinkelse af den første etape," siger teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S).

Den 12 kilometer lange strækning fra hovedbanegården til Aarhus Universitetshospital venter stadig på grønt lys fra Trafikstyrelsen.

Letbanen skulle være taget i brug ved en storstilet åbningsfest 23. september, men det blev aflyst med kort varsel af Trafikstyrelsen.

Banens regler for teknisk vedligehold og ledelsessystemet hos operatøren Keolis var ikke gode nok, lød det fra Trafikstyrelsen.

Nu lysner det dog. Lørdag meddelte Trafikstyrelsen, at man forventer at kunne give den endelige tilladelse på onsdag, så letbanen kan tages i drift torsdag.

Rådmanden mener, det er helt naturligt, at kommunen går videre med letbanen trods det kaotiske forløb.

Han er overbevist om, at letbanen er fremtidens kollektive transport.

"Der er grænser for, hvor mange flere biler vi kan få plads til på byens indfaldsveje. I et letbanetog kan der sidde lige så mange som i 150 biler. På den måde kan vi få en effektiv transportform og blive førstevalg for mange, der skal ud i trafikken," siger Kristian Würtz.

Med ruter til det vestlige Aarhus og til Hinnerup mod nord vil en stor del af aarhusianerne få let adgang til letbanen, siger rådmanden.

"Hvis vi udbygger med næste etape, så vil halvdelen af aarhusianerne komme til at bo i nærheden af banen, og mere end halvdelen af arbejdspladserne og uddannelsesinstitutionerne vil ligge tæt på letbanen," siger Kristian Würtz.

Hvis byrådet siger god for en næste etape, og der findes finansiering af planen, vil der ifølge rådmanden gå mindst fem år, før banens etape to kan være klar.

Den første etape af letbanen har et budget på 3,5 mia. kr., som er betalt af kommunen, regionen og staten.

Byrådet i Aarhus skal til januar drøfte planerne for letbanens næste etape.

Borgmester: Minister må undersøge forsinkelse af letbane

Debut for Aarhus Letbane er et spørgsmål om dage

Aarhusiansk letbane forventes at åbne i december

Højere grundpriser skal finansiere mere letbane i Aarhus

Forsiden lige nu

Malta-investor køber grund - vil bygge eksklusive boliger ved Køge

Efter en årelang proces er det lykkedes ejerne bag Nimgården at komme af med en grund på 7,5 hektar land. Advokat på handlen fortæller til EjendomsWatch, at de første 33 boliger skal stå klar i 2020. Det er ikke købers første ejendomsinvestering i Danmark, siger rådgiver.

Analysebureau: Spekulativt byggeri er ikke udbredt

Faldet i priserne på boligmarkederne i Danmarks nabolande, skal man ikke forveksle med tegn på, at en boble er ved at briste. Det er en priskorrektion skabt af mere byggeri - også i Danmarks bygges der over gennemsnittet, skriver analysehus.

Mørke skyer over Magasins britiske ejer

To britiske kreditforsikringsselskaber har skruet ned for, hvor store ubetalte regninger, de vil dække for Debenhams leverandører, skulle stormagasinet ende i den situation, hvor man ikke selv kan betale.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier