EjendomsWatch

Trods kaotisk start: Aarhus gør klar til ny etape af letbane

Selv om letbanen i Aarhus er stærkt forsinket, er kommunen i fuld gang med at planlægge udbygning af banen.

Foto: PR

Selv om den aarhusianske letbane stadig mangler den endelige godkendelse, er politikerne i fuld gang med at planlægge næste etape.

På et magistratsmøde mandag formiddag er det besluttet at indstille til byrådet at gå videre med planlægningen af en ny etape, der vil bringe letbanen til Aarhus Ø, Brabrand og Hinnerup.

"Det ville være dumt at droppe udviklingen af letbanen, bare fordi vi har nogle måneders - indrømmet - enorm træls forsinkelse af den første etape," siger teknik- og miljørådmand Kristian Würtz (S).

Den 12 kilometer lange strækning fra hovedbanegården til Aarhus Universitetshospital venter stadig på grønt lys fra Trafikstyrelsen.

Letbanen skulle være taget i brug ved en storstilet åbningsfest 23. september, men det blev aflyst med kort varsel af Trafikstyrelsen.

Banens regler for teknisk vedligehold og ledelsessystemet hos operatøren Keolis var ikke gode nok, lød det fra Trafikstyrelsen.

Nu lysner det dog. Lørdag meddelte Trafikstyrelsen, at man forventer at kunne give den endelige tilladelse på onsdag, så letbanen kan tages i drift torsdag.

Rådmanden mener, det er helt naturligt, at kommunen går videre med letbanen trods det kaotiske forløb.

Han er overbevist om, at letbanen er fremtidens kollektive transport.

"Der er grænser for, hvor mange flere biler vi kan få plads til på byens indfaldsveje. I et letbanetog kan der sidde lige så mange som i 150 biler. På den måde kan vi få en effektiv transportform og blive førstevalg for mange, der skal ud i trafikken," siger Kristian Würtz.

Med ruter til det vestlige Aarhus og til Hinnerup mod nord vil en stor del af aarhusianerne få let adgang til letbanen, siger rådmanden.

"Hvis vi udbygger med næste etape, så vil halvdelen af aarhusianerne komme til at bo i nærheden af banen, og mere end halvdelen af arbejdspladserne og uddannelsesinstitutionerne vil ligge tæt på letbanen," siger Kristian Würtz.

Hvis byrådet siger god for en næste etape, og der findes finansiering af planen, vil der ifølge rådmanden gå mindst fem år, før banens etape to kan være klar. 

Den første etape af letbanen har et budget på 3,5 mia. kr., som er betalt af kommunen, regionen og staten.

Byrådet i Aarhus skal til januar drøfte planerne for letbanens næste etape.

Borgmester: Minister må undersøge forsinkelse af letbane

Debut for Aarhus Letbane er et spørgsmål om dage

Aarhusiansk letbane forventes at åbne i december

Højere grundpriser skal finansiere mere letbane i Aarhus 

Mere fra EjendomsWatch

Fratrådt direktør modtager penge fra ombrust ejendomsfond resten af sit liv

FINGRENE I FONDSMIDLER: Advokat er sikret livsvarige udbetalinger på over 200.000 kr. årligt fra Drost Fonden, hvor han er tidligere direktør og formand. ”Et latterligt lille beløb i forhold til mit arbejde,” siger han. Erhvervsstyrelsen har bedt om en redegørelse fra fonden, der over for EjendomsWatch kalder det en ”almindelig” pensionsaftale.

Proptech oplever butikker tøve over for nye digitale løsninger

Detailbranchen bør få øjnene op for nye tech-løsninger, der kan højne serviceniveauet og øge salget i de fysiske butikker. Sådan lyder det fra Mette Hjerrild Holm, der står i spidsen for et projekt i Lyngby, der de seneste par år har forsøgt at knytte bånd mellem traditionsbundne detailbutikker og unge tech-startups.

Læs også

Seneste nyt

EjendomsWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier