EjendomsWatch

Nybolig Erhverv: Udenlandske brands giver strøgbutikker vokseværk

De internationale brands har for alvor fået øjnene op for København, og med udsigt til stigende købekraft er der fuld tryk på lejeefterspørgslen. Førstesale, kælderarealer og baggårde inddrages derfor til butikskvadratmetre, konstaterer Nybolig Erhverv.

Foto: PR

Der er behov for kreativitet hos butikkerne på Strøget i København, hvor man mange steder er ved at vokse ud af de eksisterende lejemål, og derfor med fordel kan tage tilknyttede arealer i anvendelse.

Ifølge Nybolig Erhverv bliver førstesalen over strøgbutikken nemlig i stigende grad inddraget, og butikslejemålene bliver dermed større. Også kælderarealer og overdækkede gårdarealer kan indgå som ekstra butikskvadratmeter.

Udenlandsk tendens

Det er primært de udenlandske investorer, som har bragt idéen med sig om at udnytte førstesalen og andre tilhørende kvm til butiksdrift. Den stigende lejeefterspørgsel på strøgbutikker har nemlig gjort strøgejendommene yderst attraktive for investorer, påpeger Nybolig Erhverv.

"Men det betyder også, at den pris, som investorerne skal betale for en strøgejendom, er skudt kraftigt i vejret i de seneste år og presser afkastet. Derfor kan de tilhørende kvadratmeter, hvis de udnyttes til butiksdrift, øge indtjeningspotentialet for ejendommen og dermed være en årsag til, at investorerne tjener penge på disse ejendomme," siger Stig Plon Kjeldsen, analysechef i Nybolig Erhverv, i meddelelsen.

Fornyet optimisme

Markedet for butikslejemål i de største byer er generelt præget af fornyet optimisme blandt de butiksdrivende, som er hjulpet godt på vej af et voksende befolkningstal og dermed øget købekraft, lyder det.

"Derfor er det en god idé for investorerne at udvide muligheden for butiksdrift på de tilhørende kvadratmeter, i stedet for at de fungerer som f.eks. kontor eller lager. Butiksudlejning giver nemlig en højere leje og en større sikkerhed for at få lejet lokalerne ud," siger Stig Plon Kjeldsen, der også forudser, at lejepriserne på topplaceringerne i København vil fortsætte med at stige de kommende år, hvor kun de store brands kan være med.

"Intet tyder på, at Københavns popularitet vil dale," siger Stig Plon Kjeldsen.

Fjerde generation af læder- og handskefamilie sælger fredet strøgejendom

Lejen for butikker i København har rundet 2000 kr. om året pr. kvm

Fem strøgejendomme i København solgt for 880 mio. kr.

Mere fra EjendomsWatch

Tidligere topchef forlader Colliers

Efter ti år hos Colliers har den tidligere adm. direktør Jeppe Schønfeld besluttet sig for at stoppe som partner hos erhvervsmægleren. ”Jeg har i noget tid følt et behov for nye udfordringer og en ændret anvendelse af min tid,” forklarer han.

Bestyrelsesformand kan være i spil til direktørstol i AAB

Jagten på ny adm. direktør i AAB er startet. Et rekrutteringsbureau er for første gang i boligforeningens historie hyret til at finde de rette kandidater. Bestyrelsesformand ønsker ”stærk profil, der kender AAB indgående.” Flere kilder peger på, at den karakteristik er skabt til ham selv. Ledelsesrådgiver advarer.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EjendomsWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier