EjendomsWatch

Nybolig Erhverv: Udenlandske brands giver strøgbutikker vokseværk

De internationale brands har for alvor fået øjnene op for København, og med udsigt til stigende købekraft er der fuld tryk på lejeefterspørgslen. Førstesale, kælderarealer og baggårde inddrages derfor til butikskvadratmetre, konstaterer Nybolig Erhverv.

Foto: PR

Der er behov for kreativitet hos butikkerne på Strøget i København, hvor man mange steder er ved at vokse ud af de eksisterende lejemål, og derfor med fordel kan tage tilknyttede arealer i anvendelse.

Ifølge Nybolig Erhverv bliver førstesalen over strøgbutikken nemlig i stigende grad inddraget, og butikslejemålene bliver dermed større. Også kælderarealer og overdækkede gårdarealer kan indgå som ekstra butikskvadratmeter.

Udenlandsk tendens

Det er primært de udenlandske investorer, som har bragt idéen med sig om at udnytte førstesalen og andre tilhørende kvm til butiksdrift. Den stigende lejeefterspørgsel på strøgbutikker har nemlig gjort strøgejendommene yderst attraktive for investorer, påpeger Nybolig Erhverv.

"Men det betyder også, at den pris, som investorerne skal betale for en strøgejendom, er skudt kraftigt i vejret i de seneste år og presser afkastet. Derfor kan de tilhørende kvadratmeter, hvis de udnyttes til butiksdrift, øge indtjeningspotentialet for ejendommen og dermed være en årsag til, at investorerne tjener penge på disse ejendomme," siger Stig Plon Kjeldsen, analysechef i Nybolig Erhverv, i meddelelsen.

Fornyet optimisme

Markedet for butikslejemål i de største byer er generelt præget af fornyet optimisme blandt de butiksdrivende, som er hjulpet godt på vej af et voksende befolkningstal og dermed øget købekraft, lyder det.

"Derfor er det en god idé for investorerne at udvide muligheden for butiksdrift på de tilhørende kvadratmeter, i stedet for at de fungerer som f.eks. kontor eller lager. Butiksudlejning giver nemlig en højere leje og en større sikkerhed for at få lejet lokalerne ud," siger Stig Plon Kjeldsen, der også forudser, at lejepriserne på topplaceringerne i København vil fortsætte med at stige de kommende år, hvor kun de store brands kan være med.

"Intet tyder på, at Københavns popularitet vil dale," siger Stig Plon Kjeldsen.

Fjerde generation af læder- og handskefamilie sælger fredet strøgejendom

Lejen for butikker i København har rundet 2000 kr. om året pr. kvm

Fem strøgejendomme i København solgt for 880 mio. kr.

Mere fra EjendomsWatch

Briefing uge 26: Over for gult

Med dagens Tour de France-start i København viser hovedstaden endnu engang sin status som en international by. Ikke så sært, at udenlandske investorer stadig gerne vil have del i værdierne, også selvom de måske tager et dyk for en tid.

Trængt boligfond må alligevel skride til salg

Frederiksberg Boligfond er stadig i så sårbar økonomisk situation, at der skal skaffes penge via ejendomssalg – præcist det, der i 2018 udløste folkelige protester, da Blackstone var udset som køber.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EjendomsWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier