Cowi og Dissing+Weitling skal designe nyt vartegn
En kombineret bil- og cykelbro over jernbanen i Høje Taastrup skal forbinde Hedehusene med udviklingsområdet Nærheden. Det tekniske udvalg i kommunen anbefaler, at det danske ingeniørselskab Cowi og arkitektvirksomheden Dissing+Weitling skal stå for projektet, og hvis det bliver en realitet, skal budgettet så godt som fordobles.
På Cowi og Dissing+Weitlings tegnebræt lægger nemlig en skråtagsbro, hvilken er estimeret til at koste 103 mio. kr. Om valget skriver teknisk udvalg:
"Der er mulighed for at anlægge forskellige brotyper med hver sine fordele og ulemper. Der stilles forslag om, at byrådet beslutter at anlægge en skråstagsbro, der, foruden at løse trafikopgaven, vil fremstå som et fysisk vartegn for byen," fremgår det.
Forslaget skal godkendes af byrådet og økonomirådet før det bliver en realitet. Planen er, at kommunen skal betale to tredjedele af omkostningerne, mens Nærheden P/S står for resten.
Går forslaget igennem, tyder meget på første spadestik allerede bliver foretaget i år, to år før tid.
"Det viser sig nu, at udbygningen af Nærheden går betydeligt hurtigere end først antaget, og at jordpuden er komprimeret tilstrækkeligt til at kunne bære en vej. Det vil derfor give god mening at anlægge broen allerede i 2019", skriver teknisk udvalg i sin sagsfremstilling.
Oprindeligt var broens opførsel planlagt til at skulle forestå i 2020/2021, men nu har det teknisk udvalg i Høje-Taastrup Kommune indstillet til byrådet, at broen anlægges allerede i 2018/2019.