EjendomsWatch

DSV overvejer at sige farvel til nuværende lejemål efter ny milliardinvestering

DSV Panalpina lejer sig i dag ind i omkring 200.000 kvm på forskellige adresser i Horsens. "Over tiden skal vi i princippet ud af det," siger ejendomsdirektør til EjendomsWatch efter onsdagens nyhed om et nyt logistikcenter. Beslutningen om at forlade lejemål ligger dog ikke fast. Det færdige byggeri skal sælges til en investor.

Brian Winther Almind, ejendomsdirektør i DSV Panalpina-koncernen. Foto: Thomas Emil Sørensen / Jyllands-Posten / Ritzau Scanpix

Når transportkoncernen DSV Panalpina går i gang med et nyt logistikcenter til 2 mia. kr., er planen at konsolidere virksomhedens lagre og terminaler i Horsensområdet.

Som EjendomsWatch skrev onsdag morgen har DSV meddelt, at man vil opføre et logistikcenter på ikke færre end 337.000 kvm i Horsens under navnet Nyt DSV Logistikcenter Horsens.

I dag lejer DSV sig ind i forskellige lejemål på omkring 200.000 kvm. Men hvad der helt præcist skal ske med dem, er endnu ikke besluttet, siger Brian Winther Almind, ejendomsdirektør i DSV Panalpina, i et interview med EjendomsWatch.

"De ejendomme, vi bor i, er ejet af forskellige ejendomsinvestorer. Mange af dem har vi nogle både korte og lange lejeforpligtelser i, så dem har vi selvfølgelig tænkt os at overholde, men vi vil gå i dialog med udlejerne for at se, om vi eventuelt kan komme ud af dem tidligere," siger han.

DSV lejer sig bl.a. ind ved den London-baserede kapitalforvalter M7 Real Estate, der i juli 2019 købte fire logistikejendomme på i alt 74.000 kvm i Horsens – alle med DSV som lejer.

Ifølge tidsplanen skal indflytning i det nye byggeri ske senest i starten af 2023, og flere af de eksisterende lejekontrakter løber længere end det. Men det ser ud til, at flere af ejendomsinvestorerne skal i gang med at lede efter nye lejere.

"Over tid skal vi i princippet ud af det. Men vi lever af at servicere vores kunder, så hvis der kommer en kunde, der har et specielt behov, kunne det være, at vi bliver. Det kan også være, vi har nogle kunder, der gerne vil drive et lager selv, eller vi skal drive et lager for dem," siger han.

Sale-leaseback – som sædvanligt

Milliardinvesteringen skal, som DSV har for vane med sine byggeprojekter, sælges i en sale-leaseback-transaktion, når byggeriet står klar.

"DSV’s strategi er at bygge selv og stå for development-delen – det gør vi både i Danmark og ude i verden – så det gør vi og finansierer projektet under byggeperioden. Men i det øjeblik, byggeriet står klar – eller potentielt under byggeriet – bliver der lavet en sale-leaseback-transaktion," siger Brian Winther Almind.

i det øjeblik, byggeriet står klar, bliver der lavet en sale-leaseback-transaktion.

Brian Winther Almind, direktør for Group Property, DSV

Der er endnu ikke en investor på plads. Men da koreanske Vestas Investment Management i marts 2020 købte DSV's nye hovedsæde samt en logistikejendom i Hedehusene, kaldte Peter Broström, nordisk chef i Savills Investment Management, som overtog ejendommene på vegne af den koreanske ejendomsinvestor, DSV for "en perfekt lejer". Han luftede senere i et interview med EjendomsWatch, at man har appetit på mere.

"Vi er åben over for flere forskellige setups," siger Brian Winther Almind og fortæller, at der bliver sat gang i en udbudsproces og lagt tråd ud til både danske og internationale forbindelser, når byggeriet er ved at stå klar.

Klos op ad eksisterende DSV-ejendom

Det nye byggeri skal stå i området Erhvervspark Vega i Lund ved Horsens, og grænser op til en grund, hvor DSV allerede lejer sig ind i en anden bygning.

"Vi har en kæmpe ejendom i Lund i dag, og det er også den, vi skal bygge ved siden af. Det er en ejendom, vi har udviklet over tid gennem mange år, og den fungerer som vores hovedejendom i det område. Men den er vi vokset ud af, efter vi har været der i mere end ti år," siger Brian Winther Almind og tilføjer:

"Rammerne kan ikke håndtere den vækst, som DSV-koncernen har i øjeblikket."

doc7b93fg85wv8hl13yk30.jpg
Efter DSV har købt 500.000 kvm jord af Horsens Kommune, har transportkoncernen ca. 700.000 kvm at bygge på. Foto: PR / DSV

I forbindelse med den eksisterende bygning har DSV et jordstykke, som koncernen har beholdt, og som kan forbindes med de 500.000 kvm, som DSV har købt af Horsens Kommune.

Kommer I til at forbinde de to byggerier med hinanden?

"Nej. Det eksisterende byggeri er ejet af en fond, så det bliver to separate bygninger uden forbindelse."

Transportkoncern investerer 2 mia. kr. i Horsens

Efter milliardhandel med DSV-domicil: Vi har appetit på mere

Transportkæmpe frasælger ejendomme i milliardhandel

M7 køber logistikejendomme i Horsens for trecifret millionbeløb

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier