EjendomsWatch

Forsinkelsen af Aarhus Letbane giver regning på 70 mio. kr.

Et nyt samlet estimat viser, at forsinkelsen af Letbanen i Aarhus indtil videre har kostet næsten 70 mio. kr.

Letbanen i Aarhus | Foto: PR-visualisering

Mens aarhusianerne ventede og ventede på Letbanen sidste år, steg udgifterne. Næsten 70 mio. kr. har forsinkelsen af den første etape nu vist sig at koste. Det skriver TV2 Østjylland.

Beløbet står i en ny samlet opgørelse fra Aarhus Kommune, som TV2 Østjylland har fået aktindsigt i. Borgmester i Aarhus Kommune, Jacob Bundsgaard (S), har ikke mandag ønsket at medvirke i et interview på grund af travlhed, men skriver i en mail:

"Opgørelsen viser, at forsinkelserne på Aarhus Letbane har været alvorlige. Aarhus Kommune afventer nu det samlede regnskab fra Aarhus Letbane. I budgetterne for letbanen er der allerede afsat beløb som reserver til dækning af uforudsete udgifter, ligesom det er tilfældet for Aarhus Kommune."

I første omgang forlød det, at den stort planlagte åbningsfest kostede i alt 570.000 kr. En udgift, som delvist blev betalt af letbanens underleverandør, Keolis. Men de øvrige omkostninger har altså vist sig langt større end spildt kransekage og lyd- og sceneanlæg, som aldrig kom i spil til åbningsfesten, der blev aflyst i 11. time.

Det nye estimat viser, at de største udgifter til forsinkelsen udgøres af to poster, dels merudgifter på 25 mio. kr. til erstatningsbusser og udskydelse af nye køreplan og dels ”et betydeligt indirekte tab” på 37 mio. kr. til ASAL-konsortiet, der har bygget letbanen og lagt kørestrøm.

I første omgang var der nemlig rejst en række erstatningskrav mod ASAL-konsortiet for at have forsinket åbningen af letbanen. Men da Trafikstyrelsen senere på året ikke godkendte sikkerheden på den nye bane, kunne skylden for forsinkelsen ikke længere kun lægges på ASAL. Derved blev Aarhus Letbanes forhandlingsposition i forhold til ASAL væsentligt forringet, som letbanen selv formulerer det.

Ifølge Aarhus Letbane estimeres den ”svækkede forhandlingsposition” altså til mindst 37 mio. kr., og der er tale om et efterspil, der endnu ikke er gjort helt op.

"Det er et estimat, og vores kvalificerede bud lyder på 37 mio. kr. ASAL-konsortiet henholdt sig til, at de krav Aarhus Letbane havde rejst mod konsortiet for forsinkelse var ugyldige, idet ASAL-konsortiets eventuelle forsinkelser ikke påvirkede åbningsdatoen," skriver direktør for Aarhus Letbane Michael Borre i et skriftligt svar til TV2 Østjylland.

Ud over det forventede tab til ASAL og ekstra kørebusser dækker de resterende udgifter over forlængelse af en række medarbejderes kontrakter og tilkøb af ekstern konsulentbistand.

Undersøgelse i gang

På opfordring fra Jacob Bundsgaard har Trafikministeriet iværksat en undersøgelse af godkendelsesforløbet af Aarhus Letbane, der i efteråret trak i langdrag, og resultatet af den undersøgelse kan også få betydning for, hvor regningen bliver placeret, forklarer borgmesteren.

"Såfremt den viser, at der er grundlag for at placere et ansvar for de uforudsete udgifter, er det et skridt, vi må tage i betragtning," skriver Jacob Bundsgaard.

Og hvis ansvaret ikke kan placeres andre steder, så er der kun skatteborgerne i Aarhus Kommune og Region Midtjylland, som hver især ejer halvdelen af selskabet, tilbage til at betale regningen.

Formand for Region Midtjylland, Anders Kühnau (S), har i dag ikke ønsket at kommentere opgørelsen, da det er en opgørelse foretaget af Aarhus Kommune, og som først for nylig er kommet til hans kendskab.

(Denne historie er videreformidlet af Ritzau Bureau på vegne af TV2 Østjylland)

Staten vil ikke være medejer af letbanen i Storkøbenhavn 

Kommune undersøger muligheder for at trække sig fra letbane

Trods kaotisk start: Aarhus gør klar til ny etape af letbane

 

Aarhus Letbane rejser erstatningskrav mod operatør

Højere grundpriser skal finansiere mere letbane i Aarhus 

Mere fra EjendomsWatch

Nye kræfter polstrer investeringsplatform til udlandseventyr

Nyt ejerskab hos digital investeringsplatform vil fordoble volumen og føre konceptet ud over Danmarks grænser. Tidligere Børsen-direktør skal booste kommerciel strategi og være med til at vise, "at The Many ikke bare er en god idé, men også kan blive en forretningsmæssig succes," som han siger til EjendomsWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier