EjendomsWatch

Aberdeen-chef: Lad private investorer løfte infrastrukturen

Private investorer skal på banen for at løfte infrastrukturen i Danmark. Det mener Henrik Kruse, landechef hos Aberdeen Standard Investments, der argumenterer for, at det vil være til gavn for trafikanter, pendlere og pensionsopsparere.

Henrik Kruse, landechef hos Aberdeen Standard Investments. | Foto: PR

Trafikanter, pendlere og pensionsopsparere vil alle vinde, hvis private investorer får lov at være med til at løfte en del af Danmarks infrastruktur.

Det skriver Henrik Kruse, landechef for kapitalforvalteren Aberdeen Standard Investments i Danmark, i et debatindlæg på erhvervsmediet Finans.

Det vil koste den danske stat op mod 80 mia. kr. om året at sikre veje, broer og jernbaner af høj kvalitet, lyder vurderingen fra konsulenthuset McKinsey Global Institute, der ifølge Henrik Kruse har regnet på investeringsbehovet fra 2016 til 2030.

Det er ifølge den britiske kapitalforvalters danske landechef et "svimlende beløb", som statskassen ikke kan finansiere alene. I 2017 blev der nemlig brugt knap 74 mia. kr. på alle offentlige investeringer, lyder det.

Derfor er der brug for at få private aktører på banen, mener Henrik Kruse, der peger på flere grunde til det.

Private investeringer vil for det første sikre, at trafikanter og pendlere tilbydes bedst mulige forhold. Derudover kan danskernes pensionskroner blive investeret i projekter, som giver et højere afkast end det niveau, man ser på traditionelle obligationer, og endelig kan det offentlige dele projektets risici med den private investor, skriver han.

Han bruger en potentiel Kattegat-forbindelse som eksempel. Projektet, der har været på tegnebrættet siden 2007, men er blevet sparket til hjørne af skiftende regeringer, har ifølge Henrik Kruse muligvis fået luft under vingerne fra en række endnu ukendte danske pensionsselskaber.

Hvis broen over Kattegat skal blive til virkelighed, vil investorerne mødes med det offentlige i en såkaldt OPP-model (Offentlige Private Partnerskaber). Det offentlige vil betale for at koble vej og bane på fra land, men selve broen samt den efterfølgende drift og vedligeholdelse vil ligge hos investoren, der for at tage sin del af risikoen skal have vished om, at totaløkonomien på sigt vil give et plus. Det vil ske via brugerbetaling, som man kender det fra Storebælt og Øresund – eller offentlige tilskud.

"Hvis vi også fremover skal være stolte af en moderne infrastruktur i Danmark, må investeringerne op på et niveau, hvor statskassen ikke kan følge med. Det er der ingen grund til at fortvivle over. For gevinsterne ved at få private penge på banen er væsentligt større end omkostningerne," slutter Henrik Kruse.

Fordeling af fremtidens trafikmilliarder skaber politisk debat

Regeringen vil undersøge mulighederne for en bro over Kattegat 

Aberdeen-chef: Vores fusion med Standard Life virker 

Mere fra EjendomsWatch

Briefing uge 48: Olsson sejrer 1-0 på udebane over skeptisk vagthund

Trods advarsler fra bl.a. Finanstilsynet er det lykkedes AP Pension at indkassere en gevinst på sit samarbejde om finansiering med ejendomsudvikler Jens Schaumann. Med risikosky banker, der har tilsynets ånde i nakken, er det ikke underligt, at ejendomsdirektøren i AP Pension, Peter Olsson, har mod på mere af det samme.

Familiekontor køber over 10.000 kvm boligejendomme i København

Bilimportør-familie er i gang med at opbygge en ejendomsportefølje, fortæller adm. direktør, der netop har overtaget otte boligejendomme i København. "Hvis vi bliver introduceret for interessante ejendomme, så vil vi se på det. Også på den korte bane," siger han til EjendomsWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier