ANNONCE

Shoppingcentre tiltrak 2 pct. flere kunder i 2016

Deas melder om fremgang i shoppingcentre, mens detailhandlen som helhed gik en smule tilbage sidste år. Det er fjerde år med fremgang, men den er lavere end i 2015.

EDW Butikscenter Shoppingcenter Fields.jpg
Foto: Nicolai Svane/Polfoto

De danske forbrugere er fortsat glade for at handle i de danske shoppingcentre. En årsopgørelse fra ejendomsforvaltningsselskabet Deas viser vækst i kundebesøg for fjerde år i træk og en stabil omsætning i 2016, oplyser Deas.

Deas driver og udvikler en portefølje på 17 centre og dermed over 20 pct. af det danske marked for shoppingcentre. Centrene, der fortrinsvis ejes af Danica Pension, omfatter bl.a. Lyngby Storcenter, Frederiksberg Centret, Slotsarkaderne, Kolding Storcenter og City2.

Shoppingcentrene har i 2016 været populære destinationer og formået at tiltrække flere besøgende. Det afspejler sig i en kundefremgang på to pct.

"I 2016 har shoppingcentrene, administreret af Deas, fastholdt omsætningen på samme høje niveau som i 2015, hvor væksten lå på fire pct. Sammenlignet med dansk detailhandel generelt har centrene klaret sig bedre, da den samlede danske detailhandel i 2016 oplevede en tilbagegang i omsætningen på én pct. i forhold til 2015," skriver Deas.

Supplerer nethandel godt

"Det har i mange år været diskuteret, hvorvidt den hastigt voksende nethandel helt ville overtage den fysiske handel. Tendensen er snarere, at de to supplerer hinanden. Det ses også ved, at onlinebutikkerne vælger at åbne fysiske butikker, som det også er sket i vores centre," siger Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i Deas med ansvar for center management, i meddelelsen.

I 2016 har der været vækst inden for beklædning, bespisning og øvrige udvalgsvarer i shoppingcentrene. Specielt bespisnings- og underholdningskategorien har vist markant vækst på 16 pct., fremhæver Deas.

"Måden, kunderne bruger og handler på i centrene, ændrer sig i disse år. Det drejer sig lige så meget om fælles oplevelser med familie og venner, som det handler om indkøb. Derfor arbejder vi også konkret med for eksempel kvaliteten af spisesteder og med at skabe fysiske rammer, som man har lyst til at være i," siger Finn Sture Madsen.

I Lyngby Storcenter, som i 2016 åbnede et nyt madtorvs- og spisehuskoncept samt flere nye butikker, har det medført en besøgsfremgang på 5 pct. Også Frederiksberg Centret og Vestsjællandscentret i Slagelse viser med deres afsluttede ombygningsprojekter i 2016 en fortsat flot besøgsfremgang på 7 pct. og 3 pct., oplyser Deas.

Medie: Pensionsselskaber arbejder på stor handel