ANNONCE

Ballade om Togfonden kan blive dyr for Aarsleff

Entreprenørkoncernen Per Aarsleff og partneren Siemens risikerer at komme i klemme for milliarder i den politiske kamp om Togfondens fremtid.

EDW Aarsleff Rail Tog.jpg
Foto: PR

Store danske entreprenørvirksomheder står til at miste ordrer for milliarder af kroner, hvis regeringen kommer igennem med sit forslag om at beskære flere af Togfondens projekter. Det skriver Finans.

Årsagen er, at Banedanmark allerede sidste år indgik en kontrakt til en værdi af 2,8 mia. kr. med et konsortium bestående af Per Aarsleff og Siemens. Aftalen er en del at den politiske aftale bag Togfonden, som har til formål at modernisere det danske jernbanenet. Nu er aftalen i fare for at blive udskudt eller sløjfet.

"Hvis det viser sig, at man dropper stækningerne, som er med i kontrakten, så må vi selvfølgelig sætte os ned og forhandle om det. Det er klart, at det vil have konsekvenser," siger Thomas Mollerup, adm. direktør i Aarsleff Rail, til Finans.

Regeringen foreslog i sidste uge at droppe eller udskyde projekter til en samlet værdi på ca. 21 mia. kr. ud af Togfondens samlede budget på 28,5 mia. kr. Følger forligspartierne regeringens anvisninger, kan det bringe endnu flere kontrakter i fare.

TOGFONDEN
  • Togfonden blev præsenteret af den daværende SRSF-regering i 2013 og endeligt forhandlet på plads i starten af 2014.
  • Togfonden skulle elektrificere og opgradere det danske jernbanenet for samlet 28,5 mia. kr. Midlerne skulle komme fra indtægter fra Nordsøolien.
  • Blandt andet skulle den såkaldte timemodel indføres, så det kun ville tage en time at køre i tog mellem landets største byer.
  • I sommeren 2014 begyndte olieprisen at styrtdykke. I starten af maj 2016 konkluderede Finansministeriet, at der manglede 15,5 mia. kr. på grund af de faldende oliepriser.
  • Partierne bag Togfonden er Socialdemokratiet, De Radikale, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.