ANNONCE

Aarsleff og Cowi udvalgt til at byde på Femern-kontrakter

Entreprenørkoncernen Aarsleff og rådgivningskoncernen Cowi er blandt de virksomheder, der fredag er udvalgt til at give bud på de milliardstore kontrakter på en fast tunnelforbindelse mellem Danmark og Tyskland

EJW Femern tunnel.jpg

Der er grund til glæde på direktionsgangen og over fredagsøllen hos den børsnoterede entreprenørkoncern Per Aarsleff i Aarhus. Det samme er tilfældet hos ingeniør- og rådgivningsvirksomheden Cowi i Lyngby.

Begge virksomheder er blandt de foretrukne bydere på den kommende Femern-forbindelse til Tyskland, der bliver danmarkshistoriens største anlægsbyggeri med en samlet projektsum på over 60 mia. kr. Betingede kontrakter ventes indgået senest midt i maj.

Kontrakter løber til 2019

"Betingede kontrakter indebærer, at der underskrives en endelig og bindende anlægskontrakt med de vindende entreprenører, men dog således, at selve anlægsarbejdet først bliver påbegyndt, når der foreligger en tysk byggetilladelse. Kontrakterne løber frem til udgangen af 2019 med mulighed for genforhandling på det tidspunkt," meddeler det statslige selskab Femern A/S, der er ejet af Transport- og Bygningsministeriet.

I det entreprenørkonsortium, der skal bygge sænketunnel og tunnelfabrik, og som ledes af franske Vinci er Per Aarsleff med sammen med syv andre entreprenørselskaber. På rådgiversiden er Cowi den foretrukne.

I det entreprenørkonsortium, der skal bygge ramper og portaler, er det Per Aarsleff, der er ledende entreprenør, og med Vinci og seks andre med på kontrakterne. Også her er Cowi foretrukne byder på rådgiversiden.

Det sidste konsortium, der skal udføre grave og indbygningsarbejder, er det hollandske Boskalis, der leder, mens Sweco Danmark - det tidligere Grontmij Carl Bro - er foretrukken rådgiver.

Aktier i Per Aarsleff steg fredag med knap to pct. efter nyheden blev kendt.

Tre store kontrakter

Her er hvad statslige Femern skriver om kontrakterne:

Kontrakten for selve sænketunnelen:

Den cirka 18 km lange sænketunnel består af 89 store tunnelelementer støbt i beton. Tunnelelementerne støbes på en fabrik opført til formålet øst for Rødbyhavn på den danske side. Entreprenøren skal derfor opføre fabrikken, støbe tunnelelementerne, sejle dem ud til tunnelrenden og sænke dem ned under havbunden i den rende, som er gravet i forvejen. Herefter skal entreprenøren dække tunnelelementerne til og afslutte med et stenlag øverst for at beskytte tunnelen.

Kontrakt for grave- og indbygningsarbejder:

Der skal graves en cirka 18 kilometer lang rende i bunden af Femern Bælt, hvor tunnelelementerne skal sænkes ned. Renden skal rumme de godt 40 meter brede og op til 15 meter dybde tunnelelementer. Linjeføringen for tunnelrenden går fra lidt øst for Rødbyhavn til lidt øst for Puttgarden på tysk side. Jorden bruges til at bygge de nye, store landområder - halvøer - øst og vest for Rødbyhavn og mellem Puttgarden og landsbyen Marienleuchte på Femern.

Kontrakt for portaler og ramper:

Der skal anlægges ny vej og jernbane fra tunnelåbningen og frem til de eksisterende motorveje og jernbaner længere inde i landet. Der skal også bygges meget store portalbygværker, hvor trafikken ledes ned i tunnelen. Portalbygværkerne er indrettet til at indeholde teknisk udstyr og en række andre funktioner.

Andre kontrakter:

Der indgår også en række andre, mindre kontrakter i Femern-projektet. Det drejer sig blandt andet om elektriske og mekaniske installationer, jernbanen, landskabsarbejder og det betalingsanlæg, som skal bygges på den danske side. Disse kontrakter indgås senere.