EjendomsWatch

Trafikstyrelsen: Letbane kører tidligst om halvanden måned

Det kommer til at tage tid, før arbejdet med at få godkendt letbanens sikkerhedssystemer kan afsluttes, vurderer vicedirektør i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen. Minimum halvanden måned vil der gå, lyder det.

Der vil gå minimum halvanden måned, før at Aarhus Letbane kan komme på skinnerne.

Det vurderer vicedirektøren i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Kåre Clemmesen, efter at problemer med sikkerheden i ellevte time har udskudt letbanens første køretur.

Årsagen er, at styrelsen ikke har fundet letbanens sikkerhedssystemer tilstrækkelige.

"Jeg kan jo ikke garantere en godkendelse, og jeg ved heller ikke, hvor lang tid det præcis vil tage, fordi det er til dels op til Keolis (operatøren, red.) og til Aarhus Letbane at få lavet arbejdet færdigt," siger Kåre Clemmesen.

"Men min umiddelbare tro er, at hvis de prioriterer det stærkt, så er det noget, der kan gøres inden for halvanden til to måneder. Det er i hvert fald helt urealistisk, at det skal ske inden for et par uger," siger han.

Der skal være klare procedurer for, hvordan det håndteres, hvis en passager eksempelvis får en arm i klemme i en dør eller kommer til at gå ud foran et af letbanens tog.

Keolis, som til dagligt skal drive letbanen i Aarhus, har ifølge Styrelsen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ikke kunnet fremvise dokumentation for, at sikkerhedssystemet er tilstrækkeligt.

"Vi har kigget på det, og vi har som helhed vurderet, at det ikke er i nærheden af at være færdigt nok til, at vi kan godkende det," siger Kåre Clemmesen.

Operatør beklager konsekvenserne

Det var i juni 2013, at byggeriet med letbanen gik i gang. Fire år senere skulle den første strækning af letbanen så have været indviet lørdag.

Men fredag blev åbningen aflyst, da det kom frem, at styrelsen ikke kunne godkende letbanen.

"Vi tager kritikken fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til efterretning og beklager meget konsekvenserne heraf," lyder det fra Keolis i en pressemeddelelse lørdag.

Men Keolis påpeger samtidig, at den mener, at sikkerheden var i orden.

"Vi har i de sidste mange måneder arbejdet hårdt på at nå i mål, og vi har en lang række godkendelser på plads samt veluddannede letbaneførere og styringsmedarbejdere klar i startboksen."

"Vi mener, at vi har et sikkert ledelsessystem, hvilket vi også har meddelt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da vi modtog deres udkast til afgørelse sent fredag," lyder det.

Nu vil operatøren arbejde på at få de sidste mangler på plads.

"Keolis vil derfor i de kommende uger fortsætte det tætte samarbejde med Aarhus Letbane og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen for at få de sidste udeståender ud af verden, så driften hurtigst muligt kan påbegyndes med passagerer," fremgår det af pressemeddelelsen.

Direktør i Aarhus Letbane kendte til fejl og mangler

Styrelse aflyser åbning af Aarhus Letbane i sidste øjeblik

Aarhus-borgmester forventer letbanen på skinnerne snarest

Forsiden lige nu

Pensionsselskab overtager 340 Aarhus-boliger i trecifret millionhandel

Lokal ejendomsmatador har for et betydeligt trecifret millionbeløb solgt projekt, hvor de første boliger er taget i brug. Både sælger og mægler melder over for EjendomsWatch om stigende interesse fra udenlandske investorer for at få del i Aarhus' helt særlige potentiale for ejendomsinvestorer.

Ugens bedste historier på EjendomsWatch

Opgør i Lejerbo, interviews med investorer i ind- og udland, nye alment-private partnerskaber og et svensk opkøb af luksusboliger. Hos EjendomsWatch vil vi gerne give vores abonnenter mere end afskrevne pressemeddelelser.

Ny Datea-ejer vil opruste inden for porteføljestyring

Med ny svensk ejer i ryggen skal ejendomsadministratoren Newsec Datea øge aktiviteten inden for kapitalforvaltning mere end traditionel ejendomsadministration. Sådan siger en af hovedmændene bag opkøbet, der også fortæller EjendomsWatch, hvorfor Danmark var den manglende brik i strategien, og hvorfor valget faldt på Datea og ikke Deas.

Seneste Projektudvikling

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra FinansWatch

Seneste nyt fra Watch Medier